Logo
  • Nieuws
  • 17 juni 2016
  • Mariel Hovemann

Wendy Buskermolen wint HR Challenge 2016

Na maanden waarin 1000 HR-professionals met elkaar de strijd aangingen bij de online kennisquiz HR Challenge 2016 was het nu tijd om van 7 finalisten in de finale naar één winnaar te gaan. Na een spannende live finale is dat Wendy Buskermolen geworden, personeelsfunctionaris bij Green Connect.

Beeld Wendy Buskermolen wint HR Challenge 2016

Wendy won een reischeque ter waarde van 1.000 euro en een plaats in de leergang Bedrijfskunde voor HR van HR Academy.

De winnares is blij verrast met de overwinning. Haar tip aan andere HR-professionals: “Het is belangrijk om continu op de hoogte te blijven van de laatste wet- en regelgeving. Mijn vakgenoten adviseer ik om proactief te zijn in het volgen van relevante nieuwsfeiten en zich tegelijkertijd goed te laten informeren door HR-vakbladen en nieuwsbrieven.” De trotse HR-manager is enthousiast over de gewonnen leergang Bedrijfskunde voor HR. “Ik ben vooral benieuwd naar de stappen die je moet zetten om van een bloemenverkoper naar een goede accountmanager te gaan. Daarbij hoop ik antwoord te krijgen op de vraag hoe je in functie en op persoonlijk vlak kunt meegroeien met het bedrijf,” aldus Wendy.

Van de andere finalisten veroverde Hester Assink, senior HR & salaris consultant bij HR & PayRoll Group BV, de tweede plek. Erik Schulenberg, werkzaam als recruitment specialist bij Tjellens, werd derde. Zij gingen naar huis met een waardebon van respectievelijk 350 euro en 100 euro en mogen gratis een online cursus van HR Academy volgen.

Publieksprijs

Ook het publiek deed mee. De winnares van de publieksprijs was Manissa Bechtum van Coolblue.

Engagement

De finale van de HR Challenge is in alle opzichten geslaagd stelt Loraine Blommendaal, Directeur HR bij ADP Nederland. “Naast de spannende strijd om de hoofdprijs hadden we een sterk inhoudelijk programma waarbij HR-professionals meekrijgen hoe je teams het beste kunt coachen.”

Verhaal achter gouden medaille

Zo vertelde waterpolocoach Robin van Galen hoe je teams gemotiveerd houdt en tot Olympische hoogte laat stijgen. Hij haalde daarbij de Amerikaanse sociaal psycholoog Bruce Tuckman aan die de 5 fasen van groepsontwikkeling beschrijft.
1. Forming
2. Storming
3. Norming
4. Performing
5. Adjourning

In de 1e fase vorm je het team. De 2e fase Storming is cruciaal. In deze fase heb je wisselvallige resultaten. Maar zonder wrijving geen glans aldus Van Galen. Men heeft zijn rol nog niet geaccepteerd, er zit nog rek in. Je probeert in deze fase mensen op 1 lijn te krijgen. Daarna is fase 3 zeer belangrijk. Hoe kom je uit de stormingfase? Door eerlijk te vertellen waar het op staat. Van Galen haalde het voorbeeld aan hoe hijzelf met het dameswaterpoloteam uit de stormingfase is gekomen. Iedereen kon feedback geven en die was af en toe niet mals gaf hij toe. Ook naar hem persoonlijk. In deze fase moet je in de spiegel kijken en veranderen. Zelfreflectie is doorslaggevend om succesvol te zijn op de lange termijn. “Accepteer elkaar, de verschillen en bewonder de talenten, bundel de krachten,” was de definitie van respect voor Van Galen en het dameswaterpoloteam.

Tot besluit gaf Van Galen aan dat niet alleen zelfreflectie cruciaal is, ook geloof is van groot belang. Geloof in de aanpak, de strategie, de mensen, het team en de doelen.

Feedbackcultuur

Van Tom Pel, hoofd HR bij Booking.com kregen de HR-professionals een kijkje achter de schermen bij een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Pel vertelde dat bij Booking de feedbackcultuur key is. Wat drijft iemand. Is het challenging? “We proberen mensen te verleiden feedback te vragen of te verlenen. We vragen medewerkers feedback te geven over hun managers. Managers moeten medewerkers kunnen motiveren en helpen hun doelen te bereiken. We hebben nu twee tools om feedback te geven. Het doel is dat deze tools niet meer nodig zijn en het vanzelf gaat.”

Verder hebben ze bij Booking.com om de betrokkenheid te vergroten een ideeënlab, een online platform voor medewerkers om ideeën te delen. De ideeën die de meeste stemmen krijgen, worden uitgevoerd. De intensiteit en het tempo wordt daarbij hoog gehouden. ‘Get things done today, tomorrow will bring new challenges’ is de gedachte daarachter. Pel: “Het is bite size, zodat iedereen in de organisatie mee kan doen en per dag het idee kan hebben wat te hebben opgeleverd.”

Daarnaast doet het snelgroeiende bedrijf aan communitydenken. Zo is er een ‘Booking cares platform’ en krijgen medewerkers 8 uur per jaar om vrij aan vrijwilligerswerk te besteden. Via een community fund kunnen medewerkers initiatieven van bekenden die een steuntje kunnen gebruiken promoten. Medewerkers kunnen doneren en Booking draagt dan financieel bij.

De HR Challenge is een initiatief van HR- en salarisdienstverlener ADP en HR Praktijk. De finale vond plaats in HAL4 in Rotterdam. De presentatie van het event was in handen van Peter van den Hout, hoofdredacteur HR Praktijk.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.