Logo
  • Nieuws
  • 23 april 2021

HR in tijden van corona: ‘Het is een lastige, maar door de vele hersenkrakers ook interessante tijd’

Wat betekent de uitbraak van het coronavirus voor de HR-afdeling? Hoe ging het vorig jaar, hoe gaat het dit jaar en hoe ziet HR de toekomst? Een terug- en vooruitblik met Hester Los, Hoofd HR bij het Van Gogh Museum.

Beeld HR in tijden van corona: ‘Het is een lastige, maar door de vele hersenkrakers ook interessante tijd’

Hoe ging het met jouw HR-afdeling in 2020?

‘Alles was nieuw, anders dan gebruikelijk. De helft van onze tijd moest ineens besteed worden aan allerlei regelzaken. Wat doe je bijvoorbeeld met een operationele afdeling die van de een op de andere dag helemaal thuis zit en vanuit daar niet kan werken? Wat regel je voor mensen met onvoldoende uitgeruste werkplekken thuis? Hoe zit het met NS-abonnementen? Wat doe je met vakantiedagen als vakanties niet doorgaan? We hebben vorig jaar kortom de nodige tijd nagedacht over onderwerpen waar we normaal gesproken niet eerder over na hoefden te denken.’

‘In het begin van de corona crisis moest het museum sluiten en dus moest iedereen naar huis. Met een dicht museum hebben medewerkers van bijvoorbeeld de afdeling beveiliging, de museumwinkel en bezoekersservice helaas weinig meer te doen. Om de verveling niet te laten toeslaan, hebben we in de eerste lockdown een klusjesmarkt opgezet. Wanneer een afdeling een klus heeft, kunnen medewerkers uit andere teams zich aanmelden om hen te helpen. Dit is in veel gevallen goed gelukt en de klusjesmarkt draait nog steeds.’

‘Het is in deze tijden belangrijk om elkaar te steunen. We onderhouden dan ook veel contact met elkaar. Er zijn zoveel zorgen en er is onzekerheid. Helaas hebben we afscheid moeten nemen van een groot gedeelte van onze flexibele schil. En ook zijn vacatures niet vervuld en contracten voor bepaalde tijd niet in alle gevallen verlengd. Normaliter hebben we meer dan 2.000.000 bezoekers per jaar. Nu zijn we voor de derde keer dicht. De prognose voor de bezoekersaantallen voor 2021 gaat uit van nog maar een fractie van wat we gewend waren’

‘HR is extra interessant in lastige tijden. In normale tijden hebben we minder hersenkrakers. Maar afgelopen jaar was wel een beetje too much. We maken nu wel scherpere keuzes. Wat doe je wel en wat doe je niet? Het doet een groot beroep op de creativiteit.’

Wat voorzie je voor dit jaar en wellicht verder?

‘Het hangt er helemaal vanaf hoe gaat het met het museum. Wanneer kunnen we weer open? Hoeveel bezoekers komen er? Trekt het aan? Hoeveel bezoekers mogen überhaupt komen? Misschien moeten we in onze ambities een stap terug doen, dat heeft gevolgen voor de HR-afdeling. Maar dat is nu een soort van kijken in een glazen bol.’

‘Normaal bepalen we elk jaar naast het reguliere werk een HR-focus. We kiezen dan een aantal thema’s en onderwerpen waar we ons extra op willen richten. Modernisering van het beoordelingsproces stond vorig jaar bijvoorbeeld op de agenda. Dat moest plaats maken voor alle andere, corona-gerelateerde dingen. Dus dit onderwerp staat er voor dit jaar ook weer op/proberen we dit jaar weer op te pakken. (Het is echter nog maar de vraag of we het kunnen realiseren). Ook kijken we naar strategische personeelsplanning. We zijn nog onvoldoende gewend naar buiten te kijken en te bepalen wat de impact is voor binnen. We moeten nu kijken wat we aan competenties en vaardigheden in eigen huis hebben en nagaan of dat matcht met wat er nodig is voor de toekomst. Moeten we mensen bijvoorbeeld van functie/afdeling laten wisselen? Of omscholen?’

‘Werkgeluk en gezondheid is ook een thema. In coronatijd extra belangrijk. We hebben al jaren een fitnessprogramma. En een zogenaamde gezondheidsregeling: je mag zaken declareren die bijdragen aan je gezondheid en duurzame inzetbaarheid. Recent hebben we een aantal workshops over mentaal in balans blijven aangeboden. En promoten we ommetjes lopen met de Ommetjesapp van de hersenstichting.’

‘Eén van de allerbelangrijkste onderwerpen dat op het moment speelt is het werken op afstand. ‘Als ik naar kantoor mag, ga ik dan weer voltijd?’ De meeste mensen blijken liever een hybride vorm te willen. Hoe ga je dat vormgeven? Hoe richt je je kantoor in? ICT-technisch? Hoe regel je de aansturing? Hoe manage, inspireer en leid je zo’n team? We hebben veel verschillende teams, elk vereist een andere aanpak. We zijn hard bezig met het vinden van antwoorden op deze vragen.'

‘Ook heel belangrijk is inclusiviteit en diversiteit. We willen relevanter worden en blijven voor een bredere bezoekersbasis/breed publiek. We zijn in dat kader in 2017 een vierjarig onderzoekstraject gestart, “Van Gogh verbindt”, waarin we onderzoeken hoe het museum relevanter kan worden voor jongvolwassenen met een biculturele achtergrond. Parallel aan het onderzoekstraject werken we aan inclusief werkgeverschap, om zo ook de inclusiviteit en diversiteit binnen onze eigen organisatie te vergroten. Het is een intern proces waar HR zich hard voor inzet. Nagenoeg iedereen in de organisatie weet inmiddels waar we het over hebben. We hebben binnen het museum een groep collega’s (“Verbinders”) die zich expliciet inzetten om bewustwording te vergroten en andere collega’s te stimuleren om binnen hun eigen vakgebied bij te dragen aan een inclusiever en diverser museum. Zij zijn een soort change agents. Inclusiviteit en diversiteit gaat namelijk niet alleen over werving en selectie maar bijvoorbeeld ook over de programmering van tentoonstellingen of het kiezen van leveranciers. We hopen te groeien naar een museum waarin iedereen zich thuis voelt en volledig mee kan doen.'

Compagnon is HR-specialist en biedt complete oplossingen voor recruitment-, flex- en careermanagement.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.