Logo
  • Nieuws
  • 31 maart 2016
  • Bron: HOBIJ

Robots: de nieuwste lichting uitzendkrachten

24 uur per dag werken en bij zwaar werk geen last van hun rug: robots. Voor specifieke werkzaamheden zijn ze dan ook de gedroomde ‘medewerker’. HOBIJ in Veghel is het eerste uitzendbureau in Nederland dat robots uitzendt. “Wij leveren onze klanten flexibiliteit; met mensen en sinds kort dus ook met robots”, aldus CEO Han van Horen. “Het optimum ontstaat daar waar mens en robot goed samenwerken.”

Beeld Robots: de nieuwste lichting uitzendkrachten

HOBIJ heeft op dit moment vijftien robots aan het werk, allemaal in een productie- of logistieke omgeving. “Doordat ze flexibel te programmeren zijn, kunnen ze op allerlei posities worden ingezet”, legt Van Horen uit. “Bijvoorbeeld voor pick-and-place-activiteiten, palletteren en verpakken. Maar ze kunnen bijvoorbeeld ook lassen.” Berry van der Velden, directeur van Berco Car Carpets BV is enthousiast over de inzet van de robots: “Berco is toeleverancier voor de automobielindustrie op het gebied van automatten. Wegens een toenemende vraag waren wij naarstig op zoek naar mogelijkheden om de productiviteit op te schroeven. Door de inzet van robots wordt niet alleen goed ingespeeld op deze vraag, maar kunnen wij bovendien kostenefficiënt blijven werken en het werk in Nederland houden.”

Mix van mensen en robots

Mensen en robots vullen elkaar aan. Een robot wordt ingezet in combinatie met een goed getrainde operator die de robot kan configureren. “Robots zijn ideaal voor het saaie, repeterende werk, zeker als dat ook nog eens zwaar is”, aldus Van Horen. “Een voordeel is de constante kwaliteit van de output. Of een robot goedkoper is dan een medewerker? Dat hangt van veel factoren af. Het tarief is vergelijkbaar; alles draait om een slimme inzet op de juiste posities. Een robot, die drie ploegendiensten achter elkaar draait, vervangt in één keer drie mensen. Dan realiseer je pas echt stevige besparingen.”

Vraaggestuurde ontwikkeling

Bedrijven kunnen de robots voor korte of langere tijd inhuren, met een maand opzegtermijn. Van Horen: “Zo hoeven ze zelf niet te investeren, net zoals bij een flexibele schil van mensen. De behoefte aan flexibiliteit is de laatste jaren enorm gestegen. Combineer dat met de toegenomen druk op prijs en marge, en je begrijpt waarom deze oplossing zo aanslaat. De inzet van robots is een vraaggestuurde ontwikkeling die past in onze corebusiness: het leveren van flexibiliteit. We zijn geen automatiseerder of machinebouwer. Onze klanten huren bij ons een team in. En steeds vaker bestaat dat team uit mensen én robots.”

En de werkgelegenheid dan?

Blijft er op deze manier nog wel werk over voor mensen? “Voor Europa zie ik robotisering als een positieve ontwikkeling”, aldus Van Horen. “Werk dat anders zou verdwijnen naar lagelonenlanden kunnen we op deze manier mogelijk hier houden. Dat versterkt onze economie en levert weer extra banen op. Natuurlijk laten robots ook banen verdwijnen, maar dan hebben we het vooral over het saaie en fysiek zware werk. Voor mensen blijft het zinvollere werk over. Kijk bijvoorbeeld naar de metaalindustrie, waar een nijpend tekort aan vakmensen is. De metaaltechnici zijn vaak maar 60 tot 70 procent van hun tijd met hun vak bezig. De rest is nodig voor randzaken, zoals het beladen van machines. Juist op die plekken biedt robotisering uitkomst. Goed voor de efficiency, de omzet van het bedrijf én de rug van de medewerker.”

 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.