Logo
  • Nieuws
  • 19 september 2013
  • Michelle Hollenberg

Stappenplan voor succesvolle invoer mobiliteitsbudgetten

Voor organisaties die mobiliteitsbudgetten willen gaan invoeren is het noodzakelijk om alle voor- en nadelen te overwegen. Het mobiliteitsbudget is geen medicijn dat direct in werking zal treden. De invoering zal op een langere termijn voor kostenbesparing, minder CO2-uitstoot en een grotere medewerkerstevredenheid zorgen. Om deze doelen te behalen kan het volgende stappenplan als uitgangspunt gebruikt worden.

Stappenplan

Het is noodzakelijk dat de medewerkers en niet de middelen centraal worden gesteld. Veel van de huidige regelingen dwingen namelijk een bepaald reisgedrag af. Daarnaast maken de bestaande regelingen ander of flexibel reisgedrag complex of financieel onaantrekkelijk.

Voor succesvolle invoering van mobiliteitsbudgetten moet u de volgende stappen zetten:

1. Meten is weten! Breng het reisgedrag van uw medewerkers in kaart, met toerekening op persoonsniveau. Maak de meetresultaten ook inzichtelijk voor zowel de medewerkers als de ondernemingsraad. Dit vergemakkelijkt de discussie over de juiste prikkels, omdat de onzekerheid over ongewenste bijeffecten afneemt.

2. Formuleer doelstellingen vanuit de organisatie. Wat wilt u bereiken op het gebied van duurzaamheid, arbeidsvoorwaarden, kosten, locaties? Vertaal dat vervolgens naar bedrijfsspecifiek beleid, bijvoorbeeld gericht op bereikbaarheid, minder beschikbare parkeerplaatsen of fietsbevordering.

3. Stel de medewerker centraal bij het gebruiksgemak. Het budget moet eenvoudig zijn en gericht op het individu dat moet kunnen sturen. Dus creëer geen keuzestress of een informatiebombardement, maar zorg voor transparantie met voldoende relevante feedback en begeleiding.

4. Communiceer de (positieve) doelstellingen (‘de CO2-footprint moet met x% verbeteren’, ‘bereikbaarheid van het kantoor voor de medewerkers moet beter’ etc.) en de normen op het gebied van gewenst reisgedrag (‘we reizen alleen als …’, ‘ik mag een beroep doen op mijn collega’s’, ‘ik rij zo zuinig mogelijk’ etc.).

5. Begin klein en rustig en bouw de systematiek geleidelijk verder uit. Volg het tempo dat de organisatie (incl. medezeggenschap) aan kan en verminder het aantal deelregelingen en uitzonderingen dat over mobiliteitsvergoedingen gaat.

6. Blijf meten of het budget en de prikkels het gewenste gedragseffect op de medewerker hebben.

Download gratis whitepaper

Deze whitepaper laat zien welke mogelijkheden u heeft om op de bovengenoemde ontwikkelingen in te spelen met uw vervoersbeleid. Centraal hierbij staan de mogelijkheden en onmogelijkheden van een mobiliteitsbudget. Met een mobiliteitsbudget geeft u medewerkers maximale flexibiliteit en prikkelt u hen om slimmer, goedkoper en duurzamer te gaan reizen. We zoomen hierbij in op medewerkers die een leaseauto van de zaak hebben als onderdeel van hun arbeidsvoorwaarden. Download nu

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.