Logo
  • Nieuws
  • 13 september 2017

‘Automatisering vult banen aan of creëert ze’

Automatisering zal de vraag naar ‘zachte vaardigheden’ verhogen, waaronder samenwerking, creatieve probleemoplossing en communicatie. De mens beschikt namelijk over drie vaardigheden die machines nog niet kunnen evenaren.

Beeld ‘Automatisering vult banen aan of creëert ze’

Leidinggevenden geloven dat automatisering kan leiden tot nieuwe werkgelegenheid zo blijkt uit het onderzoek Today’s State of Work: At the Breaking Point' van ServiceNow onder 1.850 zakelijk leiders in zeven landen, waarvan 700 in Europa.  Volgens de ondervraagden biedt toevoeging van machines medewerkers de mogelijkheid om het werk te doen dat ze willen doen en stimuleert het creativiteit.
Volgens meer dan een derde (38 procent) is de werkdruk in het laatste jaar met 20 procent of meer toegenomen. 91 Procent van de leidinggevenden zegt dat hun geschoolde medewerkers te veel tijd besteden aan administratieve taken. En 93 procent gelooft dat het verminderen van overbodige taken de creativiteit van de werknemers stimuleert. 92 procent zegt dat automatisering de vraag naar ‘zachte vaardigheden’ zal verhogen, waaronder samenwerking, creatieve probleemoplossing en communicatie.

Obstakels

Verder blijkt uit het onderzoek dat de drie grootste obstakels voor de adoptie van automatisering zijn: het toezeggen van de vereiste middelen (budget en personeel), de weerstand van werknemers tegen verandering (88 procent zegt dat werknemers vrezen dat automatisering banen zal kosten) en de hoeveelheid tijd die het kost om automatisering door te voeren.

Menselijke vaardigheden

Tom Cheesewright, Applied Futurist: "Er bestaat geen twijfel dat de werkplek van morgen meer door machines dan door mensen wordt bezet. Hoewel sommige machines een directe vervanger zijn van mensen, zullen de meeste een aanvulling zijn. Het wordt namelijk steeds duidelijker dat de mens over drie vaardigheden beschikt die machines nog niet kunnen evenaren: de mogelijkheid om te cureren, te creëren en te communiceren. Hoewel machines ons helpen om elke dag miljarden digitale transacties te analyseren, weten ze niet hoe ze een boeiend verhaal moeten vertellen. Communiceren op basis van emotie en passie is iets dat ze simpelweg niet kunnen nabootsen.”

 
 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.