Logo
  • Nieuws
  • 2 mei 2016
  • Mariel Hovemann
  • Bron: Willis Towers Watson

Gezondheidsprogramma's falen door gebrek aan overkoepelende strategie

Slechts 25 procent van de Nederlandse werknemers heeft het afgelopen jaar meegedaan aan een bedrijfsprogramma gericht op het verbeteren van de gezondheid. De helft van de werkgevers wijdt dit gebrek aan enthousiasme aan het ontbreken van een overkoepelende gezondheidsstrategie.

Beeld Gezondheidsprogramma's falen door gebrek aan overkoepelende strategie

Dit en meer blijkt uit het Staying@Work onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Willis Towers Watson.

3 gezondheids- gerelateerde problemen

Volgens het onderzoek baren drie gezondheidsgerelateerde problemen werkgevers in Nederland de meeste zorgen: stress (71 procent), gebrek aan lichaamsbeweging (47 procent) en absentie (35 procent). Om deze problemen te lijf te gaan, hebben veel organisaties inmiddels programma’s ingericht. Zo biedt een kleine 40 procent van de werkgevers stressmanagement- en stressbestendigheidsprogramma’s aan aldus de onderzoekers.

Gezondheidsstrategie

Dat werknemers niet zo enthousiast zijn over gezondheids- en productiviteitsprogramma’s komt ook door een gebrek aan reguliere lichaamsbeweging aldus ruim de helft (53 procent) van de werkgevers. En doordat er geen overkoepelende strategie is volgens de helft van de werkgevers.

Meetbare doelen zijn randvoorwaarde

Uit het onderzoek blijkt verder dat een grote meerderheid (89 procent) van de Nederlandse werkgevers verwacht in de komende drie jaar meer aandacht te besteden aan gezondheids- en productiviteitsprogramma's. Driekwart richt zich primair op strategieën die binnen het personeel een cultuur moeten kweken van gezondheid en welzijn. 63 Procent heeft echter nog geen gezondheids- en productiviteitsstrategie op papier staan, of geen meetstrategie die het mogelijk maakt om deze over meerdere jaren te evalueren (67 procent).

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.