Logo
  • Nieuws
  • 11 april 2016
  • Bron: Erasmus Universiteit

Burn out: 'Luister beter naar signalen van werknemers'

Als mensen steeds meer taken op hun bordje krijgen of er organisatieveranderingen plaats vinden dan kunnen mensen hier ziek van worden. De werkgevers en leidinggevenden zijn medeverantwoordelijk om dat te voorkomen. Luister naar medewerkers, vaak geven zij zelf al aan wat er moet veranderen stelt arbeidssocioloog dr. Maria Fleischmann van de Erasmus Universiteit Rotterdam. 

Beeld Burn out: 'Luister beter naar signalen van werknemers'

Fleischmann doet dit naar aanleiding van haar onderzoek Ontstaan en preventie van burnout. De rol van de leidinggevende en de arbeidsorganisatie dat zij in opdracht van Wetenschappelijk Bureau voor de Vakbeweging, De Burcht, heeft gedaan. Uit het onderzoek komt naar voren dat niet alleen de bestaande werkomstandigheden burnout veroorzaken, maar vooral de veranderingen in het werk risicofactoren zijn. De opstelling van de leidinggevenden is daarbij een doorslaggevende factor. Maria Fleischmann heeft voor haar rapport acht dossiers bestudeerd van personen met een burnout als beroepsziekte. De bestudeerde dossiers zijn voorbeelden van extreme gevallen, van werknemers die in zware werkomstandigheden hun taken verrichtten.

Voorbeeld omstandigheden burnout

Fleischmann: "Neem bijvoorbeeld audicien Inge: nadat het bedrijf waarin Inge werkt wordt overgenomen komen er steeds meer taken bij. Dit verrichten Inge en haar collega’s vaak buiten de werkuren. Ze geven bij hun leidinggevende aan dat er te veel werk is en vragen of er een extra medewerker kan worden aangenomen," vertelt Fleischmann. "Maar er gebeurt niets. En dat is niet alleen in Inge’s filiaal zo. De ondernemingsraad is op de hoogte van de extreme werkstress die de werknemers in het bedrijf ervaren." Uiteindelijk valt niet alleen Inge met psychische overspanningsklachten uit, maar ook collega’s van haar.

Aanpassingen arbeidorganisatie

"Beter luisteren naar de signalen die de werknemers over hun situatie geven,  kan zorgen dat werknemers minder uitvallen," zegt Fleischmann. Deze rol hadden de werkgevers moeten innemen om de burnout te voorkomen. "De werknemers hebben vaak aangegeven welke aanpassingen aan de arbeidsorganisatie nodig waren. Leg de verantwoordelijkheid niet simpelweg bij de werknemer neer, maar kijk kritisch naar je organisatie," adviseert Fleischmann werkgevers.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.