Logo
  • Achtergrond
  • 12 november 2014
  • Zilveren Kruis

Omdat je niet ziek hoeft te zijn om beter te worden

Mensen bewustmaken van een gezonde leefstijl, dat is het doel van het vitaliteitsbeleid van ABN AMRO. Om het aanbod van het programma LEEFVitaal! onder de aandacht te brengen bij medewerkers, organiseerden ze op 30 oktober een vitaliteitsmarkt in het centrum van Rotterdam. Organisator Monique Bosbaan: “We willen middelen aanreiken om mensen gezond en vitaal te houden.”

ABN AMRO vraagt veel van zijn mensen, zegt Monique Bosbaan, organisator van de markt en benefits Advisor bij ABN AMRO HR Reward & Performance Management. “Dan moet je vanuit goed werkgeverschap ook de middelen aanreiken waarmee mensen gezond en vitaal kunnen blijven.” Vitaliteitsmarkten als deze organiseert ABN AMRO om bekendheid te geven aan het vitaliteitsaanbod. De markten vinden dan ook in het hele land plaats. Meestal in de wat grotere vestigingen, zoals deze vandaag in Rotterdam. Om zoveel mogelijk medewerkers van ABN AMRO te bereiken, staat het aanbod ook op de speciale LEEFVitaal!-intranetsite. Het doel van LEEFVitaal! is om mensen bewust te maken van een gezonde leefstijl. Het driejaarlijkse Beter Leven gezondheidsonderzoek is daarvan een belangrijk onderdeel. “Daarin meten we onder meer bloeddruk en essentiële waarden als het cholesterolgehalte in het bloed. Mensen krijgen zo direct feedback op hoe gezond hun lichaam is.” Ook vandaag op de vitaliteitsmarkt is er een mogelijkheid om bloed en bloeddruk te laten checken. Een gewilde activiteit, want de rij is lang.

ABN AMRO biedt in samenwerking met Zilveren Kruis en arbodienst Beter iedere drie jaar het gezondheidsonderzoek aan bij haar medewerkers. Ongeveer 30 procent hiervan meldt zich aan voor dit onderzoek, vertelt Jan-Fokko Stuut, coach bij Beter Leven. “Van hen kiest ongeveer vijftien procent voor een coachingstraject, waarbij ze onder begeleiding van een persoonlijke coach werken aan het verbeteren van hun gezondheid. De coaching kan gericht zijn op het aanpassen van leefstijl, bijvoorbeeld stoppen met roken of meer gaan bewegen. Maar kan zich ook richten op andere aandachtsgebieden, zoals het verbeteren van de belastbaarheid en het optimaliseren van de waarden uit het medisch onderzoek, zoals verlagen van cholesterol. Voor medewerkers is het gezondheidsonderzoek niet verplicht, voor het senior management wel. Zilveren Kruis treedt echt op als partner van ABN AMRO, vertelt Bosbaan. “We werken met onze arbodienst Beter en Zilveren Kruis Achmea ook intensief samen om nieuwe producten te ontwikkelen.”

De werkbelasting is een andere geworden dan vroeger, vertelt Bosbaan. “Flexibilisering van arbeid betekent dat mensen vaker thuis werken, bijvoorbeeld op tablets, en daardoor de werk-privébalans goed in de gaten moeten houden.” Op de markt vandaag staat onder meer de inhouse fysiotherapeut; zij geeft uitleg over de mogelijkheden om bij klachten aan het bewegingsapparaat zowel fysiek als via beeldbellen begeleiding te krijgen, en zo met de juiste oefeningen de klachten een halt toe te roepen. Het aanbod van LEEFVitaal! is breed; van workshops voeding tot fitness op het werk en de mogelijkheid om samen te sporten. Bosbaan: “De wereld verandert; hoe zorg je als werkgever ervoor dat mensen lekker in hun vel blijven zitten? Daarin hebben wij een verantwoordelijkheid. Mensen hoeven niet ziek te zijn om beter te worden.”

Wat vond u van de vitaliteitsmarkt?
Frank van der Brink (34) is hoofd HR Reward & Performance Management en eindverantwoordelijk voor het vitaliteitsbeleid bij ABN AMRO. 
“Voor het senior management is het gezondheidsonderzoek geen vrijblijvende keuze, voor alle andere medewerkers van de bank wel. Goed presteren betekent dat je een gezonde geest in een gezond lichaam nodig hebt. Juist omdat we dat van onze medewerkers vragen, is het niet meer dan logisch dat we als management het goede voorbeeld geven en aan het gezondheidsonderzoek meedoen. Ook op de leiderschapsdagen doet het gehele managementteam, inclusief Gerrit Zalm, mee aan de yoga-oefeningen. Bij ons is wel-zijn diep doorgedrongen in de organisatie.”

Mieke van Loon (55) is medewerker op de afdeling cliënt support van de servicedesk. Zij bezoekt vandaag de vitaliteitsmarkt.
“2,5 jaar geleden deed ik ook mee aan het gezondheidsonderzoek. Mijn bloeddruk was toen mooi laag, maar mijn cholesterolgehalte was wat aan de hoge kant. Niet zo hoog dat ik mijn leefstijl heb aangepast, maar ik wil het wel in de gaten houden. Daarom ben ik hier nu ook weer; ik wil weten hoe ik ervoor sta.”

Martin Gulden (38) werkt op de afdeling Hypotheken Advies Anno Nu. Met collega’s is hij op de vitaliteitsmarkt.
“Het zit in de familie om een hoge bloeddruk te hebben. Dus ik dacht, ik ga het toch even laten checken. Het geeft een gevoel van zekerheid om te weten hoe hoog dergelijke waarden zijn. Misschien moet ik er toch eens mee naar de huisarts. Als het driejaarlijkse gezondheidsonderzoek er weer is, ga ik daar zeker heen.”

Kees van den Berg (59) werkt op de afdeling corporate clients van de service desk. Hij heeft net zijn bloed en bloeddruk laten checken.
“Mijn cholesterol was goed, maar mijn bloeddruk is wel wat te hoog. Maar ja, het is ook vaak druk bij ons op de afdeling. Misschien dat ik op een ander moment een lagere bloeddruk heb. Ik relativeer de waarden dus wel. Maar ik doe altijd mee met zulke gezondheidsonderzoeken. Dan kan ik vervolgens bepalen of ik ermee naar de huisarts moet of niet.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.