Logo
  • Achtergrond
  • 16 augustus 2016
  • Tim Christiaens

7 tips voor efficiënt thuiswerken

De helft van alle werknemers werkt wel eens thuis. Het thuiskantoor is echter niet bij iedereen even efficiënt georganiseerd. Het blijkt een grote uitdaging voor veel werknemers om de combinatie werk-privé vlot te laten verlopen. Hoe kan dat efficiënter?

Thuiswerken wint enorm aan populariteit. Waar thuiswerken in 2008 voor 32 procent van de werknemers een mogelijke oplossing om een goede werk-privébalans te realiseren, steeg dit aantal in 2014 naar 56 procent. Dat blijkt uit de Randstad Arbeidsmarktstudie 2015.

Onderzoek van Regus, wereldwijd de grootste aanbieder van flexwerkplekken, toont aan dat zo'n 51 procent van de werknemers wel eens thuiswerkt. Voor de enquête werden 44.000 werknemers uit 100 landen bevraagd, van wie 300 in België.

7 tips om je thuiskantoor efficiënt te organiseren

  1. Zorg voor een aangename werkplek: Een aparte bureau, een degelijke bureaustoel, een groot scherm, goede verlichting en een internetverbinding zijn de basiselementen van een goed ingericht thuiskantoor. Indien mogelijk reserveer je de ruimte enkel om te werken. De grootste verleiding bij thuiswerken is tussendoor privétaken doen; dat vreet aan je concentratie en efficiëntie.
  2. Investeer waar nodig: Thuiswerken doe je bij voorkeur niet in de keuken tussen de aardappelschillen of in de logeerkamer op een halfopgemaakt bed. De uitrusting van een bureau waar je efficiënt kan werken, brengt vaak echter heel wat kosten met zich mee. Uit onderzoek van Regus blijkt dat slechts iets meer dan 30 procent van de werkgevers (een deel van) de kosten betaalt voor het inrichten van een professionele werkplek in huis. Nochtans kan de inrichting (of huur) van een thuiswerkplek vaak tot een maandloon per jaar kosten. Een goed uitgeruste flexwerkplek thuis of dichtbij huis, draagt bij tot de productiviteit van de werknemers. Het is dan ook de moeite voor bedrijven om hierin te investeren. Uiteindelijk levert dat henzelf en de werknemers alleen maar financieel voordeel op.
  3. Pleit bij je werkgever voor een goede ICT-ondersteuning: Werknemers ervaren vaak dat de ICT ontoereikend is voor thuis- en telewerken. Werkgevers kunnen dit voor een belangrijk deel oplossen door de communicatie tussen collega’s onderling en met hun leidinggevende beter te faciliteren, door de digitale beveiliging goed te organiseren en door werknemers meer vergoedingen te bieden.
  4. Maak een degelijke planning: Bundel zoveel mogelijk taken en weet op voorhand wat je gedaan wil krijgen die dag. Je bent dan minder vatbaar voor afleiding. Of wie weet moet je de dag ervoor bepaalde documenten mee naar huis nemen.
  5. Zorg ervoor dat je netjes gekleed bent: Werken in pyjama of in joggingpak is geen optie. Zorg ervoor dat je netjes gekleed bent, zo maak je de mentale switch om effectief aan het werk te gaan.
  6. Maak afspraken met huisgenoten: Indien er huisgenoten aanwezig zijn, maak dan afspraken over werkuren en pauzes. Laat ook aan familie en vrienden weten dat je effectief aan het werk bent. Zomaar even binnenspringen kan dus in principe niet.
  7. Zorg voor een duidelijke grens tussen werk en privé: Het schrijven van een rapport en huishoudelijke klusjes combineren, is dus geen goed idee. Probeer het huishouden na je werkuren te doen.

Bron: jobat.be

Producttips

Ook interessant

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.