Logo
  • Nieuws
  • 29 september 2016
  • Willem Dercksen
  • Bron: AM Automobiel Management

Werkgevers bieden vaker mobiliteitsbudget

Zakelijke rijders blijven hechten aan een lage bijtelling en werkgevers bieden vaker een mobiliteitsbudget. Dit zijn twee van de bevindingen in het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2016.

Beeld Werkgevers bieden vaker mobiliteitsbudget

Elk jaar in september geeft het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) zicht op de wensen en eisen van zakelijke rijders en hun werkgevers. Op het Driving Business Event van Automobiel Management zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek gepresenteerd. Het onderzoek is uitgevoerd door het marketingbureau VMS | Insight in opdracht van het vakblad Automobiel Management, waarin ook de eerste onderzoeksresultaten bekend gemaakt zijn, RDC en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Conclusies

Drie belangrijke conclusies van het onderzoek zijn:

  • Lage bijtelling blijft belangrijk - Ook nu de bijtelling sterk wordt vereenvoudigd (na 2017 slechts één gereduceerd tarief van 4 procent voor volledig elektrische voertuigen) blijkt een lage bijtelling nog steeds een belangrijke keuzefactor. "Vooral berijders die nu al een auto met gunstige bijtelling rijden, vinden volledig elektrische voertuigen aantrekkelijk", aldus Eric Vousten, onderzoeker en eigenaar van VMS | Insight.
  • Vaker mobiliteitsbudget - Het mobiliteitsbudget wordt vaker aangeboden door werkgevers, en zakelijke rijders hebben vaker de intentie om daarvan gebruik te maken. 20 Procent van alle bedrijven verwacht binnen nu en drie jaar een mobiliteitsbudget aan te bieden. Van de grote bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers is dit zelfs 50 procent.
  • Mobiliteit als employee benefit - De algemene verwachting is dat flexibilisering van arbeid en mobiliteit voor steeds meer verandering zorgt in het mobiliteitsbeleid. Minder zakenauto's en meer alternatieven om uit te kiezen, dat is wat vooral de grote bedrijven beogen. Bij de inrichting van het mobiliteitsbeleid blijkt 'medewerkertevredenheid' het belangrijkste speerpunt geworden ná 'kosten voor het bedrijf'.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.