
Arbeidsvoorwaarden Download
People at Work 2022: Een blik op het internationale personeelsbestand
Wat willen werknemers en hoe kan je bedrijf op deze wensen inspelen?
Dit onderzoek had twee doelen: de gevoelens van medewerkers peilen en bedrijven ondersteunen om meer toekomstgericht en concurrerend te worden en daardoor een veerkrachtigere werkgever te zijn. De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek staan hieronder op een rijtje. Voor het gehele perspectief, download de whitepaper.
Werktevredenheid
Negen op de tien (90%) werknemers zijn tevreden met hun huidige baan, al is 41% slechts ‘enigszins tevreden’. Optimisme over het werk is een robuuste 88%, hoewel dat minder is dan voor de pandemie.
Loon en arbeidsvoorwaarden
Salaris is het belangrijkst, met 65% die meer uren voor een hoger salaris wil werken. Werkgevers werken echter nog steeds iedere week meer dan een complete werkdag (8,5 uur) aan onbetaalde overuren over.
Geestelijke gezondheid
Werkstress is zeer hoog, met 67% die het wekelijks ervaart. Voor de pandemie was dat nog 62%. Een op de zeven (15%) voelt zich dagelijks gestrest en 53% vindt dat hun prestaties er onder lijden.
Werk is aan het veranderen
De nadruk ligt nu op persoonlijk welzijn en privéleven - wat de wens voor betere werkomstandigheden, meer flexibiliteit, werken op afstand en een eerlijkere werkcultuur versterkt.
Hoe werkgevers kunnen omgaan met de veranderende werkcultuur.
Uit de enquête bleek dat werk niet meer alleen over salaris, andere financiële voordelen en wat extraatjes gaat. Om onder het personeel een cultuur van werktevredenheid en -zekerheid te bevorderen, moeten bedrijven de volgende aspecten overwegen:
- Salaris en ontwikkeling
- Balans tussen werk en privéleven
- Welzijn en familie
- Bedrijfswaarden
Dit is nu belangrijker dan ooit, omdat de afgelopen twee jaar een verandering plaatsvond in hoe en waar we werken. Daardoor hebben werknemers hun prioriteiten heroverwogen.
Hoe werkgevers kunnen helpen
Werkgevers moeten:
- De juiste vragen stellen, zodat ze werknemers beter begrijpen;
- Zich realiseren dat de meningen zijn veranderd;
- Hun aanpak daarop aanpassen.
Werkgevers moeten misschien ingrijpende beslissingen maken en aannames in twijfel trekken, al hebben veel bedrijven dat de afgelopen twee jaar al gedaan.