Logo
  • Achtergrond
  • 10 maart 2022
  • -

Jouw medewerkers gelukkiger en productiever maken? Zizo geregeld!

Organisaties schakelen al decennia poetshulpen, hoveniers of andere externe leveranciers in om voor kantoorpanden en andere werkplekken te zorgen. De afgelopen twee jaar verplaatste de arbeidsmarkt méér en méér naar de thuiswerkplek, en dienstverlener Zizo bewoog mee. Het bedrijf vond ‘de thuismaker’ uit: iemand die mensen thuis ontzorgt, zodat die méér vrije tijd, geluk én arbeidsproductiviteit krijgen. Algemeen Manager Jessica Laurense van Zizo: “Wil jij meer vrije tijd en geluk, voor jezelf of je werknemer? Dat is Zizo geregeld!”

Beeld Jouw medewerkers gelukkiger en productiever maken? Zizo geregeld!

Wat voor bedrijf is Zizo, en hoe ben jij erbij terecht gekomen?

Als interim HR manager hield ik me in het verleden altijd al bezig met het vergroten van werkgeluk van medewerkers en de wendbaarheid van verschillende organisaties. Schoonmaakbedrijf CSU had al langer het idee voor ‘de consument’ te gaan werken, en ze haakten mij als externe aan omdat bij de mensen thuis werken toch anders is dan op kantoor. De samenwerking beviel zó goed, en ik geloof zo sterk in het concept, dat we samen besloten dat ik het bedrijf blijf leiden.

Met dat sterke concept bedoel je de introductie van ‘de thuismaker’. Kun je verder uitleggen wat die doet?

Een thuismaker komt bij mensen thuis om ze te ontzorgen – op verschillende vlakken. Zizo is een dochteronderneming van Total Care, moederbedrijf van schoonmaakbedrijf CSU en thuiszorgorganisatie Tzorg. Vanuit onze core business bedachten we dus dat het voor mensen fijn is als een thuismaker het huis schoonhoudt. Maar wat als we nu een stap verder gingen? Iemand beschikbaar stellen die periodiek onderhoud aan de tuin kan plegen, een wasje kan strijken of zelfs IT-problemen op kan lossen?

Dus een thuismaker is een alleskunner?

Zo zou je het kunnen zien, maar niet in de vorm van één persoon. Zizo brengt klanten in contact met één vaste thuismaker, die een schoon, welkom thuis als belangrijkste taak heeft. Daarnaast sluiten partners aan die niet schoonmaak, maar een andere expertise als core business hebben. Alle Zizo-partners zijn vergelijkbare bedrijven: betrouwbaar, kwalitatief ijzersterk en zo duurzaam mogelijk.

Zizo ontzorgt consumenten, maar is voor bedrijven vooral ook een unieke secundaire arbeidsvoorwaarde in de ‘War for Talent’. Kun je dat uitleggen?

Wil je als organisatie talent aantrekken en behouden, dan moet je de secundaire arbeidsvoorwaarden aanbieden waar zij om vragen. Het kantoor verplaatste de afgelopen twee jaar van de stad naar de keukentafel en de twee euro per dag vergoeding die mensen als thuiswerkvergoeding krijgen volstaat niet als het gaat om zaken als internet, stroom, verwarming maar dus ook de schoonmaak te vergoeden. Wil je vitale, productieve werknemers die bovendien minder vaak ziek zijn? Dan kom je niet meer om betere voorwaarden heen. De investering die dat kost betaalt zich altijd terug.

Hoe bedoel je dat?

Gelukkige medewerkers zijn betere medewerkers. Juist nu de grens tussen werk- en privé een grijs gebied is geworden moeten organisaties ervoor zorgen dat hun medewerkers tevreden zijn in hun privé, én in hun professionele leven. Als zij dat voor elkaar krijgen, bijvoorbeeld door goede secundaire arbeidsvoorwaarden aan te bieden, krijgen zij daar een beter geconcentreerde, gemotiveerde, gelukkige collega voor terug. Een onafhankelijk onderzoek van Markteffect waar we opdracht voor gaven laat dat ook zien. 68 Procent van de mensen zegt namelijk harder te werken voor een werkgever die goed voor ze is.

In dat onderzoek staat dat tweeverdieners samen bijna twee werkdagen (15.5 uur) met het huishouden bezig zijn. Onderschatten mensen hoeveel impact het huishouden op hun leven en vrije tijd heeft?

Dat denk ik wel. Ik heb soms het idee dat we in Nederland denken: “Dat doen we zelf wel even.” Dat lukt niet altijd: volgens datzelfde onderzoek is 35 procent van de tweeverdieners onder werktijd wel eens met het huishouden bezig. Ze poetsen en wassen dan gemiddeld zo’n half uur per dag. Tegelijk zegt een nog iets groter percentage juist in privétijd aan werkzaken te denken. De balans tussen werk en privé dreigt zoek te raken en wij geloven te kunnen helpen die terug te vinden.

En de voordelen van een thuismaker raken natuurlijk niet alléén die werknemer. Een schoon, welkom thuis heeft impact op het hele gezin!

Dat is logisch. Maar waar we minstens zo trots op zijn is dat Zizo niet alleen de klant een beter leven geeft. Zizo’s thuismakers hebben een vaste aanstelling en een loon volgens CAO, in een branche waarin veel zwart wordt gewerkt en dus weinig zekerheid is. Dat is nóg een reden waarom veel bedrijven het een goed idee vinden: het is een duurzame manier om een brede groep mensen op de arbeidsmarkt te krijgen, voor wie de afstand tot de arbeidsmarkt vroeger langer was. Als werkgever krijg je een happy medewerker, als medewerker een schoon thuis en de thuismaker krijgt financiële zekerheid, doorgroeimogelijkheden en volledige participatie in de arbeidsmarkt.

Toch wil ik afsluitend weten wat het mij persoonlijk op zou leveren, zo’n thuismaker…

We draaiden met ons bedrijf natuurlijk een pilot, en zelf heb ik óók een thuismaker. Deze dame in kwestie heeft inmiddels een band met ons gezin, alles voelt vertrouwd. Als moeder van drie kinderen, met een man en een hond, is er altijd iets te doen in huis waar zij me bij helpt. Dat maakt voor mij ontzettend veel tijd vrij die ik kan besteden aan een goed boek, een dagje uit, en natuurlijk mijn gezin. Dus wil jij meer vrije tijd en geluk, voor jezelf of je werknemer? Dat is Zizo geregeld!

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.