Logo
  • Blog
  • 8 februari 2013

Haal die apen van je schouder

Veel managers denken dat zij als belangrijkste taak hebben om voor hun leidinggevende, hun medewerkers en hun klanten klaar te staan. Richt jij je bij gesprekken met je medewerkers vooral op hun problemen en op de dingen die zij nodig hebben? Neem je hun problemen als uitgangspunt, zonder er bij na te denken of jij hier iets in moet betekenen en of het wel in het 'grotere geheel' past? Dan is de kans groot dat je snel in de actie schiet en vast komt te zitten in de Waan van de Dag is.

Je bent dan te veel gericht op anderen en op je omgeving. Daardoor kom je vaak niet toe aan de dingen die voor jou en jouw werk van belang zijn en aan dat wat nodig is voor de langere termijn. Het lijkt heel sociaal, maar het risico is groot dat je hiermee voorbij gaat aan jezelf. Je kunt je afvragen of je zo het belang van de organisatie voldoende dient.

Onvoldoende aandacht voor eigen (management)doelen en resultaten of zelfs onvoldoende aandacht voor je eigen welzijn en gezondheid, dient geen enkel hoger doel.

Als je hier graag anders mee om wilt gaan, is het belangrijk dat je goed weet waar jouw eigen prioriteiten liggen. Veel managers hebben dit redelijk duidelijk voor ogen. Vervolgens is het dan wel belangrijk dat je deze prioriteiten echt belangrijk durft te vinden en hier ook naar handelt.

Als iemand met een vraag komt, leg je die vraag eenvoudig aan tegen de doelen die jij wilt bereiken. Je weet dan meteen of het past in jouw prioriteiten. Op deze manier kun je gemakkelijker checken of die aap wel op je schouders hoort.

Overigens, dat wat jij belangrijk vindt mag natuurlijk best gericht zijn op anderen. Dit is geen pleidooi om egoïstisch en op jezelf gericht in je werk te staan. Het welzijn van je medewerkers is voor een deel ook jouw verantwoordelijkheid. Bepaal daarin wel wat jij daarin te doen hebt en wat anderen daar zelf te doen hebben. Weet waar je grenzen liggen en bewaak die.

4 tips om de apen van je schouders te houden:
1.Als een ander komt met een vraag, richt je op de ander en vraag door om te weten wat hij van je wilt. Probeer hierbij helder te krijgen wat er van jou verwacht wordt, hoeveel tijd je dit gaat kosten en wanneer het klaar moet zijn.
2.Ga dan met je aandacht naar jezelf en vraag jezelf af of de vraag past in de dingen waar jij mee bezig bent. Als je dit lastig vindt kan het handig zijn om dit te doen uit de buurt van de vraagsteller. Ga even naar het toilet, haal koffie of zeg dat je er zo meteen op terugkomt.
3.Bepaal wat je vanuit jouw perspectief wilt doen, wat niet en waarom. Het gaat hierbij niet om of je het leuk klusje vindt of niet, maar of het past binnen de doelen die jij voor jezelf hebt gesteld.
4.Spreek dit uit en maak samen afspraken over wie wat gaat doen. Als de vraag niet past binnen de prioriteiten die jij jezelf hebt gesteld, kun je rustig aangeven dat je het belang wel ziet maar dat je hier nu geen tijd aan kunt besteden. Overleg samen wat de ander zelf kan ondernemen of wie hiervoor wel te benaderen is.

Kortom: goed voor jezelf zorgen is essentieel als je een goede leidinggevende wilt zijn. Zorg dat je weet welke apen op jouw schouder horen en welke elders een plekje moeten zoeken.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.