Logo
  • Opinie
  • 16 mei 2017

Werven via sociale media: 11 tips

Sociale media inzetten voor het werven van personeel. Dat moet je strategisch aanpakken. Hoe doe je dat?

1. Ken je doelgroep - Weet wie je doelgroep is. Verzamel de demografische gegevens, maar kruip ook in de huid van je doelgroep. Wat beweegt ze? Wat vinden ze leuk, of stom? Van welk medium maakt die doelgroep het meest gebruik? En hoe doen ze dat?

2. Kies de juiste sociale media - Gebruik niet zomaar alle sociale media. Kies! Ga daar werven waar je doelgroep zit. Zoek je jonge mensen (onder de 25) voor bijvoorbeeld stages of traineeships of een eerste baan? Beweeg je op Instagram en Snapchat. Zoek je vrouwen in de doelgroep van 30-40 voor een mbo-functie? Gebruik Facebook en Instagram. Zoek je hoger opgeleiden? Gebruik Linkedin.

3. Zoek influencers, ook in je eigen bedrijf - Zoek mensen die invloed hebben op je doelgroep. Daarmee bedoel ik niet per se een beroemde vlogger of artiest, maar de juiste mensen die in een gericht netwerk zitten. Dat kunnen dus ook docenten, decanen, of zzp’ers die bij veel bedrijven komen zijn. Deel je vacatures gericht met deze mensen door ze persoonlijk te benaderen met de vraag of zij een vacature willen delen via hun sociale media. Gebruik je eigen medewerkers als influencer. Laat ze op hun eigen sociale media bedrijfsinformatie delen, zoals vacatures. Stel daarvoor kant-en-klare posts in de vorm van beeld, tekst en links ter beschikking.

4. Kopieer goede ideeën in je eigen stijl - Kijk wat je concurrenten of branchegenoten doen: volg hun strategie, hun posts, hun middelen, hun taal, hun beeld. Kopieer wat je aanspreekt en wat past bij jouw bedrijf of organisatie. Kijk wat totaal andere branches doen: kijk of je goede ideeën kan vertalen naar je eigen praktijk.

5. Gebruik beeld - Verbeeld je vacature. Sociale media = beeld. Denk daarom na over hoe je vacature in beelden is te vatten. Laat een filmpje of slideshow zien van de werkplek, de werkvloer, de klanten me wie je in aanraking komt. Maak in een campagne eens gebruik van een aantal tools als Instagram Stories of Live of Facebook Live tijdens een fotogeniek evenement op de werkvloer en plaats er een ‘call-to-action’ bij.

6. Denk campagne-matig - Giet je wervingsaanpak voor elke vacature in een duidelijke en overzichtelijke strategie. Denk in campagnes en een ‘boodschap-planning’ - ook wel ‘ contentkalender’ genoemd. Ga uit van een kernboodschap en vertaal die door naar de verschillende middelen die je tot de beschikking hebt. Benut de sociale media die het beste passen, sluit de boodschap ook aan op je website, intranet, je nieuwsbrief maar draag ‘m ook uit op offline events als beurzen en netwerkbijeenkomsten.

7. Meet wat werkt en experimenteer - De meeste sociale media bieden een analytics-tool. Daarmee zie je snel welke posts goed scoren en welke minder. Experimenteer en kijk wat werkt. Borduur voort op successen.

8. Blijf voortdurend zichtbaar - Laat je organisatie ook op sociale media zien als je géén vacatures hebt. Werven gaat niet alleen om die vacatures, maar ook over het karakter en de uitstraling van je organisatie, wie er bij je werken, wat je doet. Sociale media gebruik je voor voortdurende branding.

9. Sociaal is niet alleen online - Het oudste sociale medium is: live netwerken! Treed nog altijd ook fysiek in contact met mensen. Zeker met een kleinere organisatie – of met een bedrijf in een branche die wat minder bekend of gewild is - moet je het nog altijd hebben van mond-tot-mondreclame en van een ‘gunfactor’. Die krijg je nog altijd het beste en het snelste als je mensen recht in de ogen kunt kijken.

10. Begrijp dat het niet gratis is - Vergeleken met traditionele media zijn sociale media relatief goedkoop en bieden ze een hoog rendement. Ze zijn effectief en perfect om recht in de doelgroep te werven. Ook al zijn sociale media en verschillende ondersteunende tools op zichzelf in basis ‘gratis’, ze benutten kost tijd en het slim gebruik maken van de promotiemogelijkheden kost wel geld. Uiteindelijk heb je een gespecialiseerde medewerker of bureau nodig om dit goed te benutten. Voor het optimale gebruik ervan is dus budget nodig.

11. Volg de onderzoeken en houd actuele blogs bij - Verschillende organisaties doen onderzoek naar het gebruik van sociale media. Zorg dat je deze volgt en op de hoogte blijft. Bekijk jaarlijks de onderzoeken van de Social Media Monitor, of van Newcom. Op de websites van o.a. Frankwatching en Emerce kun je het hele jaar door actuele blogs lezen over ontwikkelingen in het sociale media-landschap.

Meer weten? Ik schreef meerdere blogs over sociale media, bijvoorbeeld:
Hashtags slim inzetten
3 mustreads voor je sociale media-strategie
Snapchat verovert gebruikers met gekkigheid
Instagram in de praktijk

Producttips

Ook interessant

Recruitment: zelf doen, uitbesteden of samen doen?
Lees vijf varianten die een kader bieden voor de keuze zelf doen of uitbesteden.