Logo
  • Nieuws
  • 25 januari 2017
  • Bron: LinkedIn

Hoe profileert ú zich op LinkedIn?

Hoewel je van HR-professionals zou verwachten dat zij juíst weten hoe ze zich moeten onderscheiden, blijken ook zij regelmatig te vervallen in clichés op hun LinkedIn-profiel. Zij noemen zichzelf massaal ‘gespecialiseerd’, ‘gefocust’ en ‘strategisch’. Hoe kunt u dergelijke holle buzzwoorden vermijden?

Beeld Hoe profileert ú zich op LinkedIn?

LinkedIn heeft de 10 door Nederlandse HR-professionals meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen bekend gemaakt. De top 10 ziet er als volgt uit:

1. Gespecialiseerd
2. Leiderschap
3. Gefocust
4. Strategisch
5. Ervaren
6. Expert
7. Gepassioneerd
8. Verantwoordelijk
9. Generalist
10. Innovatief

HR professionals en recruiters gebruiken praktisch dezelfde termen als de rest van Nederland op LinkedIn. In plaats van ‘creatief’ en ‘innovatief’ noemen HR-professionals zichzelf iets vaker ‘verantwoordelijk’ of ‘generalist’. Raymond Hüner, head of LinkedIn’s Talent Solutions: “Het is je taak als HR-professional om toptalent te adviseren over hoe zij zichzelf kunnen onderscheiden van de rest. En hoe kun je dit beter doen dan zelf het goede voorbeeld geven?"

Tips om uw LinkedIn-profiel te verbeteren

1.Schrijf voor je kandidaten
Als recruiter is het belangrijk dat je op je LinkedIn-profiel communiceert over waarom talent bij jouw bedrijf wil werken. Houd potentiële kandidaten in je achterhoofd bij het schrijven van je profiel. Beschrijf de bedrijfscultuur, waarden en hoe het is om bij jouw organisatie te werken.

2. Buzzwoorden vermijden is niet makkelijk, maar...
Wil je echt graag dat mensen weten hoe 'gespecialiseerd' je bent? Zorg dan dat je er een persoonlijk verhaal bij hebt. Vermeld bijvoorbeeld in je functieomschrijving op LinkedIn welke taken je hebt en zorg dat daar jouw kwaliteiten en persoonlijkheid uit blijken. Bijvoorbeeld: ‘In mijn functie als wervingsspecialist houd ik mij graag bezig met de organisatie van werving en selectie evenementen.’ Daarmee vertel je dat je organisatorische skills hebt, en wat je leuk vindt om te doen.

3. Help je netwerk aan hun droombaan
Let op dat je profiel kandidaten niet afschrikt.  Leg niet teveel nadruk op hoeveel mensen je al hebt geplaatst. Blijf authentiek en laat zien dat je het beste voor hebt met sollicitanten en hun carrières. Deel bijvoorbeeld relevante tips voor hoe je met succes je droombaan kunt scoren en mensen zullen je gaan merken. De woorden ‘behulpzaam’ en ‘betrokken’ hoef je op je profiel dan niet meer te noemen, maar bewijs je met actie.

4. Laat je netwerk voor je spreken
Vraag mensen die je succesvol aan een nieuwe baan hebt geholpen en je daar dankbaar voor zijn om een wederdienst, namelijk een aanbeveling. De kans is groot dat zij jouw beste kwaliteiten  kunnen noemen met een mooi voorbeeld erbij. En als iemand anders het zegt kom het nóg geloofwaardiger over.

5. Zorg regelmatig voor updates
Zorg ervoor dat je zichtbaar bent én blijft. Dit kan je doen door regelmatig updates te plaatsen, bijvoorbeeld over je werkzaamheden of over nieuws uit de branche waarin je werkt. Plan af en toe een momentje in om hier aandacht aan te besteden. Doordat je zichtbaar bent, ziet jouw netwerk vanzelf welke kwaliteiten jij in huis hebt.

Producttips