Logo
  • Nieuws
  • 10 december 2013
  • Michelle Hollenberg

Beloning niet langer gekoppeld aan ervaring

In de meeste organisaties neemt de beloning van medewerkers automatisch toe naarmate zij langer in dienst zijn. Dit is echter niet langer vanzelfsprekend. Duurzaam succesvolle organisaties durven af te wijken van de traditionele benadering en belonen medewerkers op basis van hun toegevoegde waarde. Dit blijkt uit onderzoek van Effectory.

Het huidige systeem waarin medewerkers meer gaan verdienen en nooit minder is in de toekomst onhoudbaar volgens Guido Heezen, oprichter van Effectory en HR trendwatcher.

Werkervaring

Heezen ligt verder toe: ‘‘Beloning is heel lang gekoppeld geweest aan ervaring. Iemand die lang in dienst was, had nu eenmaal de meeste ervaring en was daardoor automatisch ook het meest waardevol. We zien alleen dat de waarde van ervaring sneller dan ooit afneemt. Een kantoormedewerker die het niet meer redt met veel kennis van WordPerfect, een automonteur die het niet meer redt met het uit elkaar halen en in elkaar zetten van een motor. Ervaring veroudert sneller dan ooit, terwijl beloning nog steeds als vanzelfsprekend omhoog gaat. Verder blijkt uit onze medewerkersonderzoeken dat bijvoorbeeld de veranderingsgezindheid van medewerkers geleidelijk afneemt naarmate de lengte van het dienstverband toeneemt. Waarom is het dan zo vanzelfsprekend dat het salaris van medewerkers alleen maar één kant op kan gaan?’’

Negatieve gevolgen

Het huidige systeem, waarin automatische loonstijging vanzelfsprekend is, beschikt over een aantal negatieve gevolgen voor medewerkers en organisaties. Zo zit een groot aantal veel verdienende medewerkers vast in hun werk, volgens Heezen. Deze medewerkers verlaten het bedrijf niet snel, omdat de kans om ergens anders een vergelijkbare baan te vinden klein is. Volgens Heezen vertonen organisaties ontwijkgedrag. Ze grijpen namelijk reorganisaties aan om van veel verdienende medewerkers af te komen. Deze ingreep zorgt voor een gevoel van onveiligheid en trekt een wissel op bevlogenheid. Ten slotte worden talentvolle, nieuwere medewerkers geremd in hun groei. Er wordt loonmatiging op hen toegepast en zij voelen zich hierdoor onvoldoende gewaardeerd. Deze medewerkers verdienen minder dan langer zittende medewerkers, terwijl ze weten dat ze niet altijd slechter presteren, aldus Heezen.

Contributiegericht belonen

Volgens Heezen doen organisaties die op lange termijn succesvol willen zijn er goed aan om op een eerlijke, respectvolle manier het gesprek aan te gaan over ieders toegevoegde waarde. Het devies is dus om contributiegericht te belonen. Dit betekent dat waar nodig het gesprek aangegaan wordt over het laten afnemen van beloning. Op die manier kunnen meer (betrokken) medewerkers behouden blijven, aldus Heezen.

Producttips