Logo
  • Blog
  • 3 maart 2016

HR op de divan: Wel of geen beoordelingsgesprekken?

In ons bedrijf houden wij nog steeds elk jaar beoordelingsgesprekken. Managers hebben er hekel aan, het kost hen veel tijd, medewerkers hebben er hekel aan, ze vinden het doorgaans demotiverend. Moeten we stoppen of moeten we onze managers beter leren beoordelen en coachen? Wat vindt u?

Marissa B. HR manager bij een waterschap

Beoordelingsgesprekken hadden van oudsher twee redenen. Ze waren enerzijds bedoeld om medewerkers te stimuleren zich te ontwikkelen, anderzijds een manier om een dossier op te bouwen voor als iemand niet goed functioneert.
Beoordeling door een manager demotiveert doorgaans inderdaad. De eigenwijze professional ziet het anders, ervaart het als oneerlijk, behalve als hij/zij de hemel in wordt geprezen natuurlijk. Als medewerkers een functioneringsgesprek nodig zouden hebben om zich te realiseren waarin ze zich moeten bekwamen gaat er natuurlijk al iets mis. Een goede professional voelt zich zélf verantwoordelijk voor zijn/haar ontwikkeling. Je als trotse medewerker als een klein kind laten beoordelen door een manager die jouw vak niet snapt, voelt natuurlijk niet goed. Wat kan het eigenlijk schelen wat de baas vindt? Als ze de klant en hun collega's maar gelukkig maken.

Laat ze aan drie klanten, drie collega's en aan de spiegel vragen waarin zij denken dat ze zich moeten bekwamen. Laat hen vervolgens zelf een top 3 samenstellen waar ze het meest zin in hebben om aan te werken. Het enige wat ze vervolgens met hun chef hoeven te bespreken hoe hij/zij hen daarin kan helpen. Als ze na een jaar met dezelfde top 3 komen moeten we maar eens écht praten.
Over die tweede reden, dossiervorming, kan ik kort zijn: daar heb je geen gesprek voor nodig. Dat je ontevreden bent kan je ook zo melden. Geef wel even aan waarom en stop het in het dossier.

Zelf een dilemma aanbrengen?
divan@weka.nl

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.