Logo
  • Nieuws
  • 27 februari 2017
  • Bron: Business Leaders | AD

Bedrijven worden in toenemende mate geleid door directeuren die willen inspireren

Inspirerend leiderschap staat bij een groeiend aantal directeuren bovenaan het prioriteitenlijstje, zo wijst een grootschalig onderzoek uit van Business Leaders, een netwerkclub voor CEO's.

Beeld Bedrijven worden in toenemende mate geleid door directeuren die willen inspireren

60 Procent van de ondervraagde directeuren zegt te willen inspireren. Een kwart wil zich dit jaar meer verdiepen in mindfullness en meditatie.
“De tijd van dominante managers die worden gedreven door financiële motieven laten we langzaam achter ons. Bedrijven worden in toenemende mate geleid door directeuren die zingeving willen halen uit hetgeen zij doen en hun medewerkers daarin willen inspireren,” constateert directeur Joël aan ’t Goor, directeur van Business Leaders in het AD.

Zingeving

Aan ’t Goor denkt dat deze ontwikkeling aansluit op een brede maatschappelijke trend. “Mensen willen een waardevolle bijdrage leveren aan de organisatie en maatschappij. Ze willen bewuster in het leven staan. Dat zie je ook bij directeuren.”

Volgens Marcel Wintels van De Baak zijn door veranderende marktomstandigheden andere leiderschapskwaliteiten nodig. “Door technologische ontwikkelingen, veranderende verdienmodellen en nieuwe organisatiemodellen zullen leidinggevenden ook op een andere manier moeten sturen en samenwerken,” aldus Wintels in het AD.
Werken aan zingeving heeft zeker zin blijkt uit het onderzoek van Business Leaders: bedrijven die groeien hebben iets vaker een hoger doel geformuleerd dan bedrijven die niet groeien of zelfs krimpen (60 procent ten opzichte van 57 procent). En hoe meer klanten en medewerkers dat doel ook echt herkennen hoe groter die verschillen worden.

Harde resultaten

Volgens directeur Phillip Smits van Blauwhoed kan ook zijn bedrijf niet zonder zingeving. “We zitten in de bouw- en vastgoedsector en zijn hard geraakt door de crisis. Dat bracht ons het inzicht dat het belangrijk is dat we helder hebben waarom we dit werk doen en hoe we het uitvoeren. Dat geeft je in alle tumult meer houvast. En bovendien weet iedereen – binnen en buiten je organisatie - waar je voor staat en wat ze van je mogen verwachten.” Maar hoe rijmt dit met aandeelhouders die bedrijven afrekenen op resultaten? Smits denkt die harde resultaten te kunnen behalen door die softere manier van leidinggeven: “Wij geloven dat we op deze manier meer uit onszelf, de organisatie en onze mensen kunnen halen en tevredener klanten krijgen. Als dat er niet uitkomt, dan komt dit er zeker niet uit door harder en hiërarchischer te gaan werken en alleen te sturen op resultaten. Daar krijg je je klanten en medewerkers ook niet in mee.”
 

 

Producttips