Logo
  • Nieuws
  • 15 december 2016
  • Marilyn Chaplin Group Executive People & Culture bij Dimension Data
  • Bron: Dimension Data

HR als marketingtool: drie manieren om de werknemerservaring te verbeteren

Het talentlandschap verandert – en snel ook. Alleen als HR een marketing mindset aanneemt, en de werknemerservaring opnieuw wordt vormgegeven, kan de IT-industrie blijven bloeien. Het zijn namelijk juist de medewerkers die het verschil kunnen maken. De IT-sector richt zich op het verlenen van diensten, die worden verleend door mensen. De werknemerservaring is dan ook belangrijk voor de groei van een bedrijf.

Beeld HR als marketingtool: drie manieren om de werknemerservaring te verbeteren

Drie specifieke manieren om de werknemerservaring te verbeteren:

1. Nieuwe technologieën introduceren

Als eerste kan de werknemerservaring worden verbeterd en opnieuw worden vormgegeven door mensen te voorzien van de technologie waar zij behoefte aan hebben. Bijvoorbeeld met behulp van een nieuw HR-systeem. Een nieuw HR-systeem kan een positieve invloed hebben op een bedrijf, de klanten, en de medewerkers, doordat het bedrijven voorziet van betere informatie. Deze informatie – verkregen uit bijvoorbeeld realtime marktdata – is vervolgens te gebruiken om sneller in te spelen op marktkansen. Ook voorziet een dergelijk systeem medewerkers van verschillende gemakken, bijvoorbeeld op eenvoudige wijze via hun mobiele device op wereldwijd niveau zoeken naar collega’s of teams. En dat is precies wat millennials verwachten van een goede werknemerservaring.

2. Talent aantrekken via storytelling

Dat er een tekort is aan IT-talenten is geen geheim. Met name kleinere merken hebben moeite om tegen de grote, bekende merken op te boksen, omdat kandidaten niet op de hoogte zijn van wat deze kleinere merken precies doen, en dat ze wel degelijk uitdagende en interessante functies te bieden hebben. Daarnaast zijn er weinig IT-talenten actief op zoek naar een andere baan.

Door middel van klantcases kunnen deze kleinere merken zichzelf in de spotlight zetten. Een klantcase toont wat een bedrijf voor zijn klant doet, en speelt het bedrijf in de kijker bij het juiste talent. En door de klantmarketingverhalen om te zetten in talentmarketingverhalen, toont een bedrijf de mensen achter de oplossingen, en wordt nieuw talent uitgenodigd ook onderdeel uit te gaan maken van het succesvolle team. Daarnaast zijn succesverhalen van medewerkers in te zetten om aan te tonen hoe het is om voor een bedrijf te werken, waardoor kandidaten een kijkje in de keuken krijgen.

Dankzij de digitale mogelijkheden van het huidige tijdperk zijn de behoeften en het gedrag van het talent dat bedrijven aan willen trekken beter te begrijpen. Op basis daarvan kunnen specifieke recruitmentcampagnes worden gecreëerd. Dit is van belang, omdat de werknemerbranding is gedigitaliseerd, en er tegenwoordig meer touchpoints zijn dan vroeger. Door de komst van social media en YouTube hebben bedrijven niet langer de controle over alles wat er over ze wordt gezegd. Door de recruitmentstrategie af te stemmen op de behoeften en het gedrag van het beoogde talent, valt een bedrijf op een positieve manier op.

3. Medewerkers behouden en betrekken met een learning culture

Net als de rest van de zakelijke wereld, wordt ook het verkoopproces van IT-bedrijven beïnvloed door digitalisering. De moderne klant heeft meer controle, en regelt online een groot deel van het verkoopproces zelf, zonder de hulp van een verkoper. Desondanks is het verkoopproces wel ingewikkelder geworden, wat met name te wijten valt aan de grotere verscheidenheid aan beschikbare producten. Klanten verwachten dan ook dat, wanneer ze wel een verkoper inschakelen, hij alles van een bepaald product weet, dat hij begrijpt wat de aanschaf van een product betekent voor een bedrijf, en dat hij de klant kan helpen de juiste oplossing te vinden. Om te voldoen aan de verwachtingen van de klant, moet de medewerker worden voorzien van de juiste kennis. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een flexibele verkooptraining, die altijd en overal te raadplegen is en past binnen het schema van de medewerker.

Door deze drie hulpmiddelen in te zetten, krijgt HR een marketing mindset, en verandert deze afdeling in een strategische bedrijfspartner die zijn medewerkers de werkomgeving geeft die zij willen.


 

Producttips