Logo

Thematisch medewerkerfeedback ophalen dé oplossing voor Allinq

  • Integron
  • Strategisch HR
Het partnerschap tussen Allinq en Integron voor medewerkersonderzoek loopt bijna tien jaar. Tot en met 2018 vond elke drie jaar een breed medewerkersonderzoek plaats. Piet Dijkstra, HRM Directeur bij Allinq: “In 2020 en 2021 voeren wij voor het eerst thematische metingen uit, twee per jaar, gevolgd door opnieuw een breed onderzoek in 2022. De eerste thematische meting is een AWOT, waarin we de vragen binnen de thema’s met volgens onze medewerkers het meeste ruimte voor verbetering, nogmaals aan onze medewerkers voorleggen.”
Beeld Thematisch medewerkerfeedback ophalen dé oplossing voor Allinq

De tweede meting gaat over de voortgang op de strategie: de ‘Vital few’

Op basis van de uitdagingen waar we de komende jaren voor staan, hebben we als directie een vernieuwde strategie opgesteld. Hierin zijn een aantal onderwerpen die de uitvoering van de strategie ondersteunen essentieel. We noemen die de ‘Vital few’. Dat varieert van ‘de juiste persoon op de juiste plek’ tot en met ‘verspilling op 0’. De tweede meting dit jaar gaat daarom over de voortgang op de strategie. Hoe goed die ook is, om deze succesvol te laten zijn moeten onze medewerkers ook de toegevoegde waarde ervan ervaren. Zij doen tenslotte het werk voor onze klanten, onze taak als management is om hen hierbij zo goed mogelijk te faciliteren.”

Blijvende arbeidsmarktkrapte grootste uitdaging

De grootste uitdaging voor de komende jaren is de arbeidsmarktkrapte. “We werken elke dag hard om een groot aantal technische vacatures te vervullen. Tegelijkertijd trekken andere organisaties aan onze medewerkers. Door vaker en gerichter inzicht te verkrijgen in de werkbeleving van onze medewerkers en daar vooral gericht mee aan de slag te gaan, willen we het verloop minimaliseren. Het is belangrijk om de kennis naar de toekomst te blijven borgen. De rol van de manager blijft daar de cruciale schakel in.

Met de feedback uit de thematische metingen weten we waarin we moeten investeren op het gebied van leiderschapsontwikkeling. Een mooie doelstelling is dat exitgesprekken met medewerkers die vertrekken omdat zij niet op de hoogte zijn van hun kansen bij Allinq tot het verleden gaan behoren.”

Allinq is een organisatie met een grote roldiversiteit

“Thematisch meten is voor ons de oplossing die we zochten vanwege het uitgebreide maatwerk. Bij onze medewerkers ‘binnen’ spelen andere zaken dan bij onze medewerkers ‘buiten’. Ook hebben we een vaste en een flexibele schil. Al onze medewerkers ontvangen per thema een vragenlijst met alleen vragen die voor hen relevant zijn. Zo kunnen we vaker en gerichter voor hen het verschil maken.”

Employee Journey Mapping helpt Allinq met het verbeteren van de interne samenwerking

Van inzicht door onderzoek, naar verdieping met en binnen de teams om de samenwerking écht te verbeteren. Deze was voor medewerkers een aandachtspunt en voor Allinq als organisatie een belangrijk thema om te verbeteren.

Om Allinq hierbij te helpen is een verdiepend online employee journey mapping workshop met de teams georganiseerd. Engineers en monteurs zijn bij elkaar gebracht om de samenwerking binnen een project te ‘mappen’. Lees de business case hier: https://www.integron.nl/klantcases/case-medewerkersonderzoek/employee-journey-mapping-helpt-allinq-met-het-verbeteren-van-de-interne-samenwerking/

Aanbieder

LeverancierIntegron
RegioRotterdam
Meer informatie

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.