Logo

Persoonlijk leertraject bij InWork: loopbaanpaden en integrale aanpak

  • Loopbaan & opleiding
Met de InWork IT Academy biedt InWork een persoonlijk leertraject aan elke medewerker gedurende diens hele dienstverband, ongeacht vooropleiding of werkervaring. MyCademy leverde het onderliggende IT- opleidingsplatform. ‘Met continu leren zetten we maximaal in op de ontwikkeling van onze mensen.’
Beeld Persoonlijk leertraject bij InWork: loopbaanpaden en integrale aanpak

InWork is specialist in IT-detachering, outsourcing, co-sourcing en consultancy en heeft meer dan 850 IT- en technische professionals in dienst. Het IT- opleidingsplatform van MyCademy is werkplekonafhankelijk en wordt medewerkers aangeboden binnen een eigen InWork-omgeving.  Begin 2018 werd gestart met 500 medewerkers en inmiddels hebben alle medewerkers toegang tot het opleidingsplatform. “De kwaliteit van onze dienstverlening aan klanten begint bij de kennis van onze medewerkers. Die móet op orde zijn”, aldus Remco Hobbelen, directeur Business Solutions bij InWork.

Integrale aanpak

De InWork IT Academy is onderdeel van een groter geheel, vertelt Hobbelen: “Een deel van de mensen die bij ons binnenkomt, heeft een IT-opleiding. Anderen niet, maar die zijn weer communicatief sterk. We zijn daarom een employee  journey gestart, waarmee we iedereen eenzelfde start geven. De eerste drie maanden bestaat uit een vast programma, waar ITIL een belangrijk  onderdeel  van is. Het leren gebeurt in die periode zowel klassikaal als door middel van e-learning en is onderdeel van de werktijd. Daarna kijken we samen waar de talenten van een individuele medewerker liggen en hoe we zijn of haar ambities verder kunnen ontwikkelen.”

Loopbaanpaden

Met de integrale aanpak van continu leren probeert InWork nadrukkelijk medewerkers aan zich te binden. Hobbelen: “De afgelopen jaren zijn we hard gegroeid, maar de markt voor IT-personeel is heel moeilijk. We willen mensen dus blijven prikkelen en stimuleren en met continu leren zetten we maximaal in op de ontwikkeling van onze mensen.” “Natuurlijk willen mensen niet tot hun pensioen op de servicedesk werken”, vervolgt Hobbelen. “Dat bleek ook uit ons medewerkers- tevredenheidsonderzoek. Samen met MyCademy hebben we daarom loopbaanpaden ontwikkeld op het e-learningplatform. Die leiden een medewerker naar bijvoorbeeld het vak van netwerkbeheerder of systeembeheerder, compleet met de benodigde certificaten. De loopbaanpaden zijn afgestemd op de wensen van onze klanten, zodat je ook echt snel aan de slag kunt in je nieuwe functie. We hebben veel jonge medewerkers in dienst en die zijn heel positief over deze carrièremogelijkheden.”

Individuele begeleiding

Erik Stoltenborg is service delivery manager bij InWork. Dit betekent dat hij intermediair is tussen klant en gedetacheerde medewerker, maar ook job coach en HR-verantwoordelijke. "Samen met medewerkers beschrijf ik hun doelen en ambities en hoe we die gaan realiseren. Maatwerk is daarbij heel erg belangrijk. Voor elk van mijn medewerkers maak ik een eigen plan. Samen inventariseren we wat hun behoeften zijn en wat bij hun ambities past. Zij zijn altijd de regisseur van hun eigen loopbaan. Ook maken we samen een studieplanning, waarin staat binnen hoeveel tijd ze een certificering willen halen en wanneer ze tijd hebben om te studeren. Haalbaarheid is daarbij leidend."

Met de managementtools van de InWork IT Academy kan Stoltenborg gemakkelijk de voortgang van medewerkers volgen en begeleiden. “Want ik heb natuurlijk ook concrete doelstellingen geformuleerd voor het gebruik van het MyCademy-platform, samen met mijn leidinggevende. Zo zou ik graag willen dat iedereen in het bezit is van het ITIL-certificaat en van een MCSA- certificering. Die zijn in onze branche nu eenmaal heel waardevol om te hebben.”

Studeren stimuleren

Zelfstandig studeren blijkt niet voor iedereen even gemakkelijk, erkent Hobbelen. “Na de eerste drie maanden worden onze medewerkers bij klanten geplaatst. Daardoor zien ze elkaar niet veel. Dan kan het lastig zijn om de motivatie te vinden om te studeren. We hebben daarom gekeken hoe we mensen kunnen stimuleren. We hebben inmiddels het communicatieplatform Speakap geïntroduceerd, waarmee we binnen InWork intern kunnen communiceren. Medewerkers kunnen contact met elkaar zoeken, informatie delen en ook studiegroepjes vormen.”
Hobbelen ziet het nadrukkelijk als zijn taak medewerkers te leren om te leren. “Ze hebben standaard vier uur per week om in werktijd te studeren, maar je moet het leuk maken en perspectief tonen. Na het ITIL-gedeelte wordt het voor de meeste medewerkers pas echt interessant. Dan gaan ze hun eigen pad volgen, zelf met de stof oefenen en wordt de link met hun dagelijkse werkzaamheden duidelijk.” Hobbelen blijft een groot voorstander van e-learning: “Het platform van MyCademy is voor ons de enige betaalbare manier waarop we zoveel opleidingen kunnen aanbieden aan onze medewerkers.”

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.