Logo
  • Nieuws
  • 21 mei 2015
  • Hilal Dilmac
  • Bron: Hays

Werkdag in 2030: niet meer herkenbaar

Twee derde van de Nederlandse werknemers verwacht dat de werkdag er in 2030 totaal anders uitziet. De meerderheid verwacht niet dat het werk makkelijker wordt of dat zijn of haar baan in 2030 verdwijnt. Men verwacht met name te werken op projectbasis en niet op basis van een vast contract. 90 Procent denkt dat door de snelle en complexe ontwikkelingen bijscholing noodzakelijk is om succesvol te blijven. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Hays.

De meeste respondenten verwachten niet alleen dat hun werkdag er in 2030 totaal anders uitziet, zij verwachten dat ook van de sector waarin zij werkzaam zijn. Werknemers in de IT-sector verwachten voor 80 procent te werken op projectbasis. De sector Enginering & Technologie volgt met 76 procent en de sector Olie & Gas met 65 procent. “In alle drie de sectoren volgen technologische doorbraken zich in rap tempo op. Denk aan de inzet van nieuwe slimme systemen, zoals AI (kunstmatige intelligentie ofwel zelflerende geautomatiseerde kennissystemen), robotisering van productie, versmelting van bio-, nano- en high tech en de komst van 3D én 4D printing. Dit heeft een gigantische impact op de banen van de toekomst,” aldus Robert van Veggel, managing director Hays Nederland.

Nooit meer uit de schoolbanken

55 Procent van de respondenten verwacht niet dat het werk makkelijker wordt, maar juist dat continue bijscholing noodzakelijk zal zijn om succesvol te blijven. “Dit lijkt niet te duiden op een gebrek aan zelfvertrouwen over eigen kennis en kunde, want een ruime meerderheid van de respondenten ziet zichzelf op dit moment als voldoende opgeleid om ontwikkelingen bij te kunnen houden. Bijscholing is naar verwachting nodig voor bijvoorbeeld het toepassen van kunstmatige intelligentie,” aldus Van Veggel.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.