Logo
  • Nieuws
  • 28 juli 2015

Uw werkplek als inspiratiebron?

De begrippen creatie en creativiteit zijn gekaapt door ontwerpers van moderne hippe transparante kantoren, liefst met glijbanen. Helaas is die strategisch geplaatste glijbaan dan geen bron van creativiteit, slechts een product ervan. Creativiteit als primaire business driver en de (kantoor)ruimte als katalysator als basis voor je werkplekstrategie ligt volgens vastgoeddienstverlener JLL wat subtieler.

“Veel werkplekstrategieën komen voort uit de vraag hoe ruimte ondersteuning kan bieden aan de huidige activiteiten waaraan mensen het grootste gedeelte van hun tijd spenderen, en niet aan de (toekomstige) taken die hen de meeste waarde opleveren,” aldus Paul van Rijn, Head of Workplace Solutions bij JLL. Bij de recente renovatie van het kantoor van JLL in Rotterdam wil de dienstverlener voor zichzelf de creatieve  activiteiten van haar medewerkers beter ondersteunen. Niets spectaculairs - geen ballenbak of iets dergelijks - maar subtiele oplossingen die zijn gericht op organisatiespecifieke behoeften. Centraal daarbij het creëren van waarde, creativiteit, of het nu voor een bedrijf is of voor klanten. In Rotterdam is het menselijk lichaam het uitgangspunt voor de inrichting van de ruimte geweest, het lichaam als drager van de geest, die op haar beurt het centrum van creatie vormt. Klinkt waarschijnlijk vaag maar één blik op het ontwerp maakt alles duidelijk.

Het Google-effect

“Google is een bijzonder bedrijf en wordt vaak terecht als creatief voorbeeld gebruikt en is daarmee het ultieme symbool van ‘innovatie’ geworden. Toch werkt de aanpak van Google niet voor elk bedrijf,” zegt Van Rijn. “Google ontwerpt een deel van zijn kantoren rondom een specifieke groep medewerkers. Zo ook hun universiteitscampus, waarbij het bedrijf elke vorm van afleiding uit het dagelijks leven wil voorkomen, zodat medewerkers zich volledig op hun werk kunnen concentreren. De (software)ontwikkelaars werken soms dagen achtereen om een programmeeroplossing te kraken. Het ondersteunen van hun activiteiten met faciliteiten als een stomerij, gratis eten en slaapruimtes werkt in beider voordeel, maar primair ten faveure van het bedrijf.” Dit is een uitvergroting van wat iedere kantoorruimte zou moeten faciliteren: focus op je werk, vertrouwen in elkaar en inspiratie voor oplosingen.”

Terug naar flexibiliteit

Hoe ziet het kantoor van de toekomst er dan uit? Volgens Van Rijn is de cirkel weer bijna rond en gaan we terug naar de flexibiliteit van na de industriële revolutie, toen het kantoor een minder prominente (werk)plek in nam. “Lloyds of London is ontstaan in een café en effectenhandelaren deden zaken op straat, want daar waren de klanten,” vertelt hij. “Deze gedachte zou centraal moeten staan wanneer we aan de slag gaan met de realisatie van een nieuwe hippe kantoorruimte. Door een ruimte fit for purpose in te richten is het antwoord op de vraag ‘Wanneer kreeg u uw laatste geweldige idee?’ de volgende keer: ”Op kantoor natuurlijk!” En hoe dat kantoor er dan uitziet…

JLL Winning Workplace Award 2015

Op 10 november maakt JLL de winnaar bekend van de derde editie van de Winning Workplace Award (WWA). Deze Award is een tweejaarlijkse vastgoedprijs die wordt uitgereikt aan de kantoorgebruiker die op de meest vooruitstrevende en innovatieve manier invulling geeft aan ontwikkelingen op de kantoorgebruikersmarkt voor werkplekken en werkplekstrategieën.

Wie verdient de Winning Workplace Award?
Breng uw stem uit! Onderstaand treft u de zes halve finalisten. Stemmen kan tot 31 augustus 2015 via www.winningworkplace.nl.

Zes halve finalisten Winning Workplace Award


1. De Rotterdam/ Gemeente Rotterdam
Het concept van De Rotterdam/Gemeente Rotterdam als verticale stad is doorgezet in het huisvestingsconcept van de gemeente Rotterdam. Een stad in een stad met drie transparante torens, op een voetstuk van restaurants, het Nhow hotel en prachtige entrees.

2. Dimence
Westerdok: mensgerichte zorg en een gezonde organisatie in een helende omgevingOp de stemronde: Westerdok: mensgerichte zorg en een gezonde organisatie in een helende omgeving middenin de samenleving van Almelo. Wij geloven dat je aan de zorg bouwt met mensen, niet met stenen. Daarom hebben we met Westerdok een ‘thuis’ willen creëren.

3. TenneT
Het Mariëndaal Centre of Excellence (MCE), een toekomstbestendige en duurzame werkomgeving voor TenneT!

4. Uber
Eat, Sleep, Collaborate, Chill, Work, Dry-Clean, Game, Ping-Pong, Gym, Shower, Nap, Massage, Snack, Lounge, Repeat… Feel productive & at home in Uber’s Winning Workplace!

5. Deloitte
De verbinding en betrokkenheid van medewerkers met de kernwaarden van Deloitte komen samen in 'the most sustainable office of the world' The Edge!

5. Triple Double
Triple Double is initiatiefnemer, kwartiermaker en conceptbewaker van SX en uiteraard ook zelf gevestigd in de glasfabriek van de Eindhovense multinational op het bruisende Strijp S.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.