Logo
  • Nieuws
  • 19 maart 2015

Is uw organisatie Fit for purpose?

Organisaties ervaren de noodzaak tot verandering, hoewel beleid veelal gericht is op de korte termijn of een deel van het personeelsbestand. Een integrale visie op FIT FOR PURPOSE, waarin zowel op organisatie- als op individueel niveau toekomstgerichte scenario’s geïnventariseerd worden, is vaak nog een zoektocht. Maar wel cruciaal en het kan het verschil maken.

Beeld Is uw organisatie Fit for purpose?

De druk op bedrijven neemt toe. Om de (internationale) concurrentie het hoofd te bieden, moeten organisaties steeds sneller inspelen op continue veranderende ontwikkelingen in de markt. Er is druk om compliant te zijn en in te spelen op veranderingen in wet- en regelgeving. Zo verandert de pensioenleeftijd en daarmee de samenstelling van het personeelsbestand. Ook moeten werkgevers tegemoet komen aan de verschillende verwachtingen van de verschillende generaties over de invulling van werk. Deze processen zijn dynamisch, onomkeerbaar en leiden tot een hoger tempo. Ondernemingen zullen zich dus werkelijk anders in moeten richten, zich anders moeten gedragen om continuïteit te kunnen borgen.

Wendbaarder zijn, fit zijn, is de sleutel voor duurzaam succes. Voor de organisatie als instelling én op een vergelijkbare manier geldt datzelfde voor de individu in een onderneming; vitaal blijven is voorwaardelijk. Alleen als aan beide voorwaarden wordt voldaan, is een organisatie klaar voor de toekomst.

Hay Group helpt organisaties werken en ziet FIT FOR PURPOSE door twee brillen:

1. De bril van de organisatie

Een organisatie die werkt – die de strategische koers werkelijk ademt. Een organisatie die de veranderende koers bij kan houden, wendbaar en flexibel is. Een organisatie die werkelijk bijdraagt (create meaning), hierin verder gaat dan financiële toegevoegde waarde.

2. De bril van het individu daarbinnen

Een mentaal, fysiek en emotioneel gezonde medewerker heeft meer plezier in zijn werk, is weerbaarder en veerkrachtiger in het leven. Zij presteren beter.

Vitaliteit op de managementagenda

Gaat u om de tafel met de directie over strategische personeelsplanning? Kunnen de leidinggevenden duidelijkheid creëren in een diffuse context? Hoe integreert u de corporate footprint in de organisatie-identiteit? Hoe verbindt u de purpose van de organisatie en de medewerker? Hoe managed u de betrokkenheid bij verschillende generaties medewerkers? Hoe wordt uw organisatie zich bewust van het samenspel tussen fysieke, emotionele, mentale en spirituele gezondheid? Met én de toegenomen druk, de veroudering van het personeelsbestand maar ook met veranderingen in wat de nieuwe generatie medewerkers wil, is vitaliteit een onderwerp dat een plek verdient op de managementagenda.

Dit artikel wordt u aangeboden door Hay Group

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.