Logo
  • Nieuws
  • 16 april 2014
  • Peter Runhaar Foto: Martine Sprangers

‘Medewerkers krijgen de ruimte. Daarom is Google zo succesvol’

Medewerkers willen op de werkvloer op dezelfde wijze gebruik kunnen maken van sociale media en andere digitale tools als ze thuis gewend zijn. Deze tools kunnen de driver zijn voor een cultuurverandering binnen het bedrijf, aldus Erik de Muinck Keizer, Country Manager Benelux en Robert-Jan van Berckel, Senior HR business partner bij Google.

Beeld ‘Medewerkers krijgen de ruimte. Daarom is Google zo succesvol’

De centrale gedachte achter Google Enterprise is ‘Work the way you live’: ‘We helpen u te werken zoals u leeft door onze consumentenproducten uit te breiden met de functies en opties die uw bedrijf nodig heeft om productief, innovatief en succesvol te zijn.’ Aldus Google in een introducerende tekst op de website. Samen met Deloitte deed het bedrijf onderzoek naar de mogelijkheden van deze ‘digitale samenwerkingstools’ op de werkvloer. Hiertoe werden ruim 3.500 medewerkers van Europese bedrijven waaronder 380 Nederlanders geïnterviewd. 
Het onderzoek toont aan dat er nog veel te verbeteren is, vertelt De Muinck Keizer: “Veel mensen hebben het gevoel dat ze nog niet de digitale tools hebben om zo productief en gelukkig te zijn als ze zouden kunnen zijn. Het is suboptimaal. In het onderzoek komt ook sterk naar voren dat werknemers het idee hebben dat de werkgever nog niet altijd wil meewerken aan die innovatieslag.”

Cultuurverandering

Dit terwijl deze tools de driver kunnen zijn voor een cultuurverandering binnen het bedrijf aldus De Muinck Keizer. “Mensen die vanuit een andere organisatie bij ons binnenkomen merken dat wij op een totaal andere manier werken. We werken meer vanuit huis, we zijn met een groep mensen samen aan het werken in online documenten. Die oude slogan van Martini ‘Anyplace, anytime, anywhere’ gaat echt op en dat brengt een hele grote verandering met zich mee.”

De ontwikkeling van Google-producten voor de zakelijke markt ontstond dan ook door de vraag van de eigen medewerkers, vertelt De Muinck Keizer: “We ontdekten binnen ons eigen bedrijf dat mensen steeds meer behoefte kregen om alle services die ze in hun privétijd tot hun beschikking hadden ook zakelijk te kunnen gebruiken. Iedereen werkte thuis met Google Maps, Google Search en Gmail, en de vraag deed zich voor waarom we privé zo goed af zijn, terwijl het soms op de werkvloer een zoekplaatje is. Vanuit die ambitie om onze services ook op de werkvloer optimaal aan te bieden hebben we negen jaar geleden Google Enterprise opgericht.”

Rol HR

Wat de weerslag van zo’n cultuurverandering op HR is weet Robert-Jan van Berckel, Senior HR business partner te vertellen: “Om te beginnen moet HR zich bewust zijn van de impact van de technologie binnen het bedrijf. Je hebt het dan niet alleen over IT en finance-aspecten, maar over het geheel. Vanuit dat besef moet HR de cultuurverandering initiëren en voorwaarden scheppen. Het gaat daarbij veel meer om de vertrouwenscomponent. HR is niet meer een politieagent, HR schept de voorwaarden en treedt alleen in uitzonderingssituaties op. Een andere grote verandering is dat we door de tools die we gebruiken zoveel data tot onze beschikking hebben dat we echt kunnen gaan werken met HR Analytics. Dat levert grote winst op, want als we nieuwe dingen inzetten zijn die gebaseerd op feiten en onderzoek. We weten proefondervindelijk of iets werkt of niet.”

Meer tijdens het HR Praktijk Diner

Tijdens het HR Praktijk Diner op 16 september 2014 gaan Erik de Muinck Keizer en Robert-Jan van Berckel nader in op ‘Work the way you live’ bij Google. Ga naar www.hrpraktijkdiner.nl voor meer informatie.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.