Logo
  • Achtergrond
  • 13 maart 2015
  • Peter Runhaar

'Geef mensen de ruimte en stimuleer ze om dingen uit te proberen'

Robert-Jan van Berckel is Senior HR business partner bij Google. Hij gaat in op de vraag wat de voornaamste eigenschappen voor bedrijf én medewerkers zijn in de organisatie van de toekomst. In hoeverre is Google een blauwdruk voor die organisatie van de toekomst? “De openheid en de transparantie en de samenwerkingsbereidheid die we bij Google intern hebben is uniek.”

Beeld 'Geef mensen de ruimte en stimuleer ze om dingen uit te proberen'

Hoe kunnen ondernemingen zorgen dat ze klaar zijn voor alle snelle en grote veranderingen waarmee ze vandaag de dag geconfronteerd worden?

Robert-Jan van Berckel: “Het eerste wat in me opkomt is: begin nu en ga niet wachten tot ontwikkelingen zich aandienen. Er is onderhuids al zoveel gaande op verschillende vlakken dat het niet slim is om af te wachten. Wij zitten op het snijpunt van technologie en informatie; die ontwikkelingen gaan enorm snel en hebben een enorme impact op HR en op de werkgevers en werknemers. De vraag wat ondernemingen moeten doen doet me denken aan een grote organisatie waar een familielid werkt. Die organisatie vond ook dat ze moest innoveren en zette een centraal innovatieplatform op. Misschien moet je dat ook wel doen, maar ik geloof veel meer in de innovatie die in iedereen zit. Als je die innovatie aanspreekt kun je elke dag en op elk moment nieuwe dingen doen.”

Hoe kun je die innovatievaardigheden van je eigen medewerkers optimaal benutten?

“Heel belangrijk is om mensen de ruimte te geven en ze te stimuleren om dingen uit te proberen. Dat betekent vooral ook: mensen niet straffen voor dingen die niet lukken. Iets dat niet is gelukt kun je ook aangrijpen om te kijken wat je ermee kunt of wat je ervan kunt leren voor volgende projecten. Je ziet wel organisaties die de intentie hebben om zo’n open sfeer te creëren, maar zodra iets niet lukt gaat het toch weer op de oude manier, en daarmee wordt de innovatiedrang ontmoedigd.”

Wat vinden jullie bij Google de belangrijkste eigenschappen van jullie eigen mensen?

“Wij zoeken naar mensen die ownership nemen. Mensen die ergens voor gaan staan en zich willen blijven ontwikkelen, en daarmee ook het bedrijf willen blijven ontwikkelen. Je mag best genieten van de status quo, maar denk al wel na over de volgende stap. Wat we ook heel belangrijk vinden in onze medewerkers is hun leervermogen: de wil om je continu te blijven bijscholen. Dat kan met kennis te maken hebben, maar ook met vaardigheden en inzichten. De medewerker van de toekomst moet daarin actief zijn en blijven.”

En wat zijn volgens u de belangrijkste eigenschappen waarover een leidinggevende moet beschikken om de organisatie en de mensen optimaal te ondersteunen in de huidige turbulentie?

“Leidinggevenden moeten vooral visie hebben: weten waar je naartoe wilt met je bedrijf of met je afdeling. Dat maakt ook dat mensen naar je bedrijf toe willen komen. Daarnaast denk ik dat leiders moeten durven loslaten. Ze moeten mensen de ruimte geven. Ze moeten niet de baas zijn die alles moet controleren en afvinken, maar een coach en een stuur op de dingen die zich aandienen.”

Wat vinden de jonge talenten die bij Google werken het allerbelangrijkste in hun werk?

“Dat ze ruime mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen en om iets bij te dragen. Ze willen ergens hun stempel op gedrukt hebben en kunnen zeggen ‘Dat heb ik gedaan en daaraan heb ik bijgedragen’”.

Zijn er elementen van jullie organisatie en cultuur waarin jullie als Google een soort blauwdruk zijn voor de organisatie van de toekomst?

“De openheid en de transparantie en de samenwerkingsbereidheid die we bij Google intern hebben is uniek. Er wordt intern zo enorm veel gedeeld. Dat maakt ons ook sterk: je hoeft niet op zoek naar informatie. Daarnaast zijn wij ook bezig met het idee dat mensen hun hele zelf mee kunnen nemen naar kantoor. Dat betekent ook dat je bijna altijd je zelf kunt zijn en dat je geen rol hoeft te spelen, zowel met alle positieve dingen die je doet als met de dingen die niet direct even effectief zijn. Dat komt weer neer op die ruimte om mensen fouten te laten maken en daarover in gesprek te gaan.”

Werkgeverschap 2020 centraal in Beter Ondernemen Show

Hoe ziet werkgeverschap er in de toekomst uit? Wat verwachten medewerkers in 2020 van u als werkgever? Hoe ontwikkelt de arbeidsmarkt zich de komende jaren en hoe kunt u anticiperen op die aankomende veranderingen?

Deze vragen stonden centraal tijdens de Beter Ondernemen Show op 19 maart in het AFAS Da Vinci Theater in Leusden. De BOShow is verfrissend, anders en werpt een nieuwe blik op beter ondernemen.

Onder leiding van Bas Westerweel deelden de sprekers - Peter van Uhm, voormalig Commandant der Nederlandse Strijdkrachten, Robert-Jan van Berckel, HR directeur Google Benelux en Bart Hufen, Gamification directeur - hun visie op werkgeverschap 2020. Ieder vanuit zijn eigen expertise en verrassende invalshoek.

Ga naar https://www.afas.events/boshow om het event terug te zien

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.