Logo
  • Nieuws
  • 19 december 2014

Talentmanagement: Generatie X en Y gedragen zich nagenoeg hetzelfde

Ook al is iedere persoon verschillend, toch gedragen we ons in organisaties veelal volgens bepaalde routines en patronen. Het denken in termen van Generatie X of Y doet geen recht aan de complexiteit van menselijk gedrag in organisaties. Dat stelde prof. dr. Robert Blomme in zijn inaugurele rede met als titel “Patronen van variëteit: individuele gedragingen en gewoontes in de organisatiecontext”. Blomme sprak die rede op 18 december uit op Nyenrode Business Universiteit bij zijn aanvaarding van het ambt van hoogleraar Organizational Behavior.

Beeld Talentmanagement: Generatie X en Y gedragen zich nagenoeg hetzelfde

Iedere persoon is anders door een andere persoonlijkheid en een verschillende mate van intelligentie. Maar omdat mensen in organisaties proberen om te gaan met een omgeving die niet eenduidig voor hen is en ze angst hebben om bijvoorbeeld hun positie, inkomen of status te verliezen, gaan ze risico’s vermijden. Ze ontwikkelen gedrag dat voor een groot deel bestaat uit veilige routines en gewoontes. Daardoor worden de gedragsverschillen tussen verschillende mensen in organisaties enigszins teniet gedaan, stelt Robert Blomme. Er is sprake van verschillend gedrag maar wel volgens bepaalde patronen.

Drijfveren

Het gedrag van mensen in een organisatie is erg complex, zegt hij. “Vaak worden gedragingen van mensen in organisaties geduid in termen van hoeveel ze zich inzetten voor de zaak en of in welke mate ze gecommitteerd zijn.” Maar Blomme gaat liever uit van de drijfveren achter het gedrag. Die drijfveren zijn volgens hem niet goed te onderzoeken wanneer maar één bepaalde invalshoek wordt gekozen. “Het gedrag van mensen in organisaties moet vanuit meerdere invalshoeken worden bekeken”, aldus Blomme. “Naast aandacht voor het omgaan met meerduidige signalen en met winst en verlies, gaat het dan ook om inzichten in hoe sociaal gedrag tot stand komt.”

X en Y te simpel

Om het gedrag van mensen in een organisatie te begrijpen, is het vooral van belang om te kijken naar hun gedrag buiten de organisatie, stelt Robert Blomme. “Zaken waarmee je als jonge puber geworsteld hebt, zijn sterk bepalend voor de manier waarop je kijkt naar de wereld en de manier waarop je je later in een organisatie zult gedragen. Ook maatschappelijke ontwikkelingen spelen daarbij een rol. Die zijn sterk verbonden met een bepaald tijdvak maar ook erg regionaal gebonden. Daarom is de indeling in generaties X en Y en dergelijke veel te simpel.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.