Logo
  • Blog
  • 16 november 2015

Zo kan uw HR-afdeling bijdragen aan de bedrijfsresultaten

In mijn vorige blog ging ik in op de huidige trends waar een HR-afdeling mee te maken heeft. Door je als HR-deskundige te verdiepen in de mogelijkheden van technologie voor personeelsmanagement en goed te luisteren naar feedback uit de organisatie, kan je daadwerkelijk waarde toevoegen. Maar waar moet je beginnen en hoe kan je dit stroomlijnen? Hier een aantal tips.

Zoek intelligentie op

Door te analyseren wat personeelsleden willen, nodig hebben en denken over bepaalde zaken, krijgt de HR-afdeling een schat aan interessante informatie. Wanneer zij deze gegevens per personeelslid helder weergeven in een dashboard in een CRM-systeem en deze data automatisch vernieuwen en vervangen, kunnen zij weloverwogen beslissingen nemen. Tevens heeft de HR-afdeling in één oogopslag zichtbaar welke werknemer zij het beste kunnen inzetten voor welke activiteit. Tenslotte gebruiken we data analyse ook voor onze bedrijfsresultaten, waarom dan niet voor ons HR-beleid?

Geïntegreerde talentstrategie

Daarnaast worden er momenteel vaak ad hoc talentmanagementprogramma’s ingezet, zonder een doordachte strategie die aansluit op de corporate bedrijfsdoelstellingen. HR-programma’s sluiten niet op elkaar aan en werken niet samen. Personeelsprestaties lijden hieronder. Werknemers kunnen niet goed presteren en zich niet ontwikkelen tot een competitieve troef voor het bedrijf. Een geïntegreerde talentstrategie - één die is ontworpen om in de carrière-, gezondheids- en welzijnsbehoeften van werknemers te voorzien - zal de organisatie een competitief voordeel geven doordat medewerkers meer betrokken raken.

Ontwikkel betrokkenheidstrategieën

Medewerkers zijn meer dan alleen arbeidskrachten. Zij zijn als het ware de klanten van HR, dienen het nut van hun werk te zien en gehoord te worden. HR moet dan ook plaatsnemen aan de strategietafel en een concept opstellen die de waarde, attributen, voordelen en mogelijkheden vastlegt wanneer een nieuwe werknemer in dienst treedt. Ontwikkel boeiende, uitgebreide en afgestemde betrokkenheidstrategieën die creatief en technisch schrijven, campagneplanning, media-analyse, creatief ontwerp en branding omvatten. Probeer medewerkers te verleiden, te binden en te motiveren. Geef ze daarnaast ook inzicht in hun persoonlijke arbeidsgegevens. Betrokken personeel is productiever en presteert beter. Bedrijven die het maximale uit hun werknemersproductiviteit halen, realiseren meer winst en groeien harder.

Het verkrijgen van de beste resultaten uit HR behoeft meer dan alleen een snelle lancering van een nieuw idee. Verdiep je in de wensen en behoeften van je personeelsleden en ga actief met feedback aan de slag. Zorg dat personeelsgegevens inzichtelijk zijn voor zowel de werknemer als HR-afdeling en blijf je personeelsleden motiveren. Zo kan HR weer echt waarde toevoegen en kunnen organisaties er hun voordeel uit halen. Dat werkt beter!

 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.