Logo
  • Achtergrond
  • 20 oktober 2015
  • afas

HRM kan en mag bijdragen aan betere teams!

Binnen organisaties wint teamontwikkeling sterk aan belang. Logisch, want wat is er nou leuker voor medewerkers dan in teamverband te werken waarbij de individuele competenties ten volle benut en gewaardeerd worden?

Iedereen beschikt over zijn of haar eigen competenties die elkaar in teamverband versterken en zo bepalend zijn voor de kracht van de organisatie. Als het goed is tenminste… Want er zijn heel veel teams en afdelingen die alle behalve optimaal presteren. HRM kan en mag bijdragen aan betere teams! Maar hoe breng je teams op de juiste manier in kaart? En, hoe bespaar je hier en-passant ook nog eens een heleboel kosten mee?

In teams werken
In een wereld die steeds complexer en kleiner wordt, zal je steeds vaker in een team moeten werken. In een managementteam, een projectteam of een afdelingsteam. Soms zelfs in verschillende teams tegelijkertijd. En als HR-medewerker -manager of -assistent kun je daar een hele belangrijke en regisserende rol in pakken. Want wat is er nou eigenlijk leuker dan in een succesvol team te werken? Je collega’s in staat stellen dat succesvolle team te vormen natuurlijk! Een team waarin ieders kwaliteiten optimaal benut worden, waar bereidheid is om van elkaar te leren en het resultaat méér is dan de som van ieders afzonderlijk bijdrage. Daar ligt voor HRM een mooie uitdaging!

Werven is duur
Optimaal samenwerken in teamverband is natuurlijk hartstikke mooi, maar er is ook een andere belangrijke reden waarom het belangrijk is om meer inzicht te krijgen in de samenstelling van teams en afdelingen. Het aantrekken van nieuwe medewerkers is namelijk erg duur. Volgens het onderzoek Recruitment Kengetallen 2013, kost het werven van een nieuwe medewerker een bedrijf gemiddeld 4.728 euro. Daar kan je er dus maar beter voor zorgen dat de mensen die je aanneemt niet alleen de juiste capaciteiten hebben, maar ook iets toevoegen aan het reeds bestaande team. Met alleen maar aanvallers win je nooit een wedstrijd.

Commitment en loyaliteit van medewerkers zijn niet meer vanzelfsprekend. Bijna 2x zoveel medewerkers verlaten hun werkgever uit eigen beweging in de eerste twee jaar van hun werkrelatie dan medewerkers die al langer dan twee jaar in dienst zijn. Bijna zes van de tien medewerkers die zelf ontslag nemen, blijkt minder dan twee jaar in het betreffende bedrijf te hebben gewerkt. Ruim 15% vertrekt zelfs binnen het eerste jaar.

 

Teamrollen van Belbin
Samenwerken, commitment, loyaliteit en de juiste capaciteiten werven zijn allemaal van belang voor het succes van de organisatie. Het start allemaal bij de zoektocht naar gezamenlijke doelen en belangen. Dat je inzicht hebt in waar iedereen goed in is en weet hoe je al die verschillende talenten productief kunt maken. Kortom: dat je weet hoe je moet omgaan met al de verschillende karakters die samen het team vormen of gaan vormen.

Om dat te bereiken is een goed, constructief en beproefd model beschikbaar: het Teamrol Model van Belbin. Deze methode is gebaseerd op jarenlange empirische studies en observaties van succesvolle en niet-succesvolle teams. Het model benadrukt het belang van diversiteit aan karakters in het team, van het goed verdelen van de rollen en het afstemmen van de persoonlijkheden op de groepstaken. Het maakt duidelijk wat ieders beste rol en bijdrage aan een team kan zijn en laat zien hoe je met al deze verschillen het beste kunt omgaan.

"De Belbin methodiek is eigenlijk sociale omgangskunde. In plaats van dat je je ergert aan elkaar of je wanhopig afvraagt waarom niemand het ziet zoals jij het ziet, ga je steeds meer begrijpen hoe die verschillen werken en hoe je ze kunt gebruiken in de samenwerking’. Rob Groen – Belbin expert en trainer".

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.