Logo
  • Nieuws
  • 21 maart 2014
  • Antoine Hoop

Werkt men wel effectief op afstand?

Yahoo is in de veronderstelling dat de beste resultaten alleen haalbaar zijn als werknemers ‘in persoon’ met elkaar communiceren op kantoor. Ook Google maakt zich zorgen over wat er verloren kan gaan als de interactie tussen medewerkers op afstand plaats vindt. Soms plaats- en tijdonafhankelijk werken komt de betrokkenheid ten goede zo blijkt nu uit een rapport van onderzoeksbureau Gallup.

Een belangrijke vraag, als het gaat om de mogelijkheid om plaats- en tijdonafhankelijk  te werken, is: wat voor invloed heeft dit op de betrokkenheid van de werknemer? Enerzijds biedt het medewerkers een mate van onafhankelijkheid, waardoor zij gevoelsmatig beter hun werk uitvoeren. Anderzijds draagt een goede verstandhouding tussen werknemers (onderling) en hun bedrijfsleider bij aan de betrokkenheid van de medewerker. Deze is echter moeilijk te onderhouden op afstand, wanneer er weinig sprake is van communicatie of interactie in persoon. Om die reden stelde Marissa Mayer, CEO van Yahoo onlangs een beleidsvoorstel op, waarin zij aangeeft dat werknemers thuis of elders mogen werken, mits zij hier een specifieke reden voor hebben. En ook Google stelde restricties aan het tijd- en plaatsonafhankelijk werken.

Mate van betrokkenheid

In een recent gepubliceerd rapport van onderzoeksbureau Gallup, blijkt de mate van betrokkenheid van medewerkers die soms thuis werken hoger dan die van degenen die dit nooit of te vaak doen. Van de medewerkers die nooit thuis werken is 28 procent betrokken en toegewijd aan de baan. Van hen is 20 procent niet tevreden op het werk en leidt als gevolg daarvan anderen af van het werk. Onder de werknemers die minder dan 20 procent thuiswerken toon 35 procent een hoge betrokkenheid bij het werk. Slechts 12 procent van hen is ontevreden op het werk. Van hen die meer dan 50 procent van de tijd thuiswerken, toont 29 procent betrokken te zijn bij het werk. In deze groep zijn ook de meeste medewerkers te vinden die ontevreden zijn op het werk. Volgens Gallup tonen medewerkers die thuiswerken gemiddeld een hogere (32 procent) betrokkenheid dan medewerkers die altijd op kantoor werken (28 procent).

Balans

Ook Vint Cerf, vice president van Google is van mening dat de waarde van thuiswerken beperkt is zo meldt Gallup in hun business journal. Het is tot een bepaald punt zeker positief omdat de flexibiliteit voor medewerkers een voordeel is. Maar voorbij dat punt is het niet van toegevoegde waarde. Cerf: “Hoe kunnen we het beste omgaan met de technologische ontwikkelingen die de manier waarop we communiceren en samenwerken veranderd hebben?” Hij wijst op het belang van het vinden van een balans tussen de voordelen die online communicatieapparatuur biedt en de behoefte aan persoonlijke en informele interactie die voor sociale binding zorgt op de werkvloer.

Bij het zoeken naar die balans moet er volgens hem gekeken worden naar de aard van het werk en de situatie waarin men zich bevindt. Zo kan een probleem dat direct moet worden opgelost door experts die zich op verschillende plekken bevinden natuurlijk het best snel op afstand worden opgelost. Maar Cerf benadrukt het belang van frequente interactie in persoon. Niet alleen om de een goede verstandhouding op te bouwen maar ook voor kruisbestuiving van talent en creativiteit tussen de verschillende werkgroepen. “Je komt elkaar tegen in de wandelgangen en hoort van elkaar waar je mee bezig bent. En misschien los je wel een probleem op doordat iemand een geheel andere kijk erop heeft.”

“Het onderhouden van contact is erg belangrijk,” benadrukt Dr. Cerf. “En een van de manieren is face-to-face bijeenkomsten, samen lunchen, of samen andere activiteiten ondernemen. Het is belangrijk om op een of andere manier menselijk contact te stimuleren zodat de bijeenkomsten op afstand – of de samenwerkingsverbanden die niet op dezelfde locaties plaatsvinden – sterker worden door deze persoonlijke ervaringen.”
 

Het Nieuwe Werken: the next step

Meer flexibiliteit, een betere werk-privebalans, minder vierkante meters kantooroppervlak, een beter imago op de arbeidsmarkt. Iedereen heeft zo zijn eigen reden om iets met Het Nieuwe Werken (HNW) te doen. Bij de meeste organisaties is de orientatiefase inmiddels ruimschoots gepasseerd. Het is niet langer de vraag of HNW wordt ingevoerd, maar hoe het optimaal kan worden geimplementeerd. Meer info>

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.