Logo
  • Nieuws
  • 15 juni 2012
  • Mariel Hovemann

Transparantie en samenwerking topprioriteiten voor MKB-directeur

Van de directeuren binnen het MKB is 64 procent bezig met het creëren van een omgeving waarin samenwerking toegejuicht wordt. Werknemers kunnen dan sneller en beter hun beslissingen maken zo blijkt uit tweejaarlijks onderzoek van IBM onder MKB-directeuren. Van de ondervraagde directeuren ziet 45 procent een open werkomgeving als de voorwaarde voor succes. Twee jaar terug stond de open werkomgeving nog bijna nergens op de agenda.

Beeld Transparantie en samenwerking topprioriteiten voor MKB-directeur

Transparantie en samenwerking met externe partners zijn steeds vaker bepalende factoren voor het succes van de MKB’er. Een open en transparante werkomgeving met oog op innovatie wordt bijna twee keer zo belangrijk gevonden als in 2010.
Bijna 70 procent van de directeuren streeft naar intensieve samenwerking met andere bedrijven. Zij verwachten dat externe relaties een grote rol gaan spelen voor de bedrijfsstrategie. De toenemende complexiteit in de markt en concurrentie hebben ertoe geleid dat voor veel organisaties ‘partnering’ een kernstrategie is geworden. In een markt waarbij bedrijven globaal opereren en contact met veel verschillende bedrijven hebben, is de creatie van een bedrijfscultuur waarin externe samenwerking centraal staat cruciaal. Bedrijven die bekend staan als goede partijen om mee samen te werken vinden sneller handelspartners. Vijftig procent van de directeuren zien ‘partnering’ dan ook als de juiste weg naar innovatie. 
 

Social media platforms

Om innovatief te blijven, houden de directeuren steeds vaker rekening met nieuwe mogelijkheden om relaties met klanten op te bouwen en met hen samen te werken. Zo geeft 71 procent van de directeuren aan dat de individuele behoeften van de klant belangrijk zijn. Op dit moment geeft 15 procent van de MKB-directeuren aan ‘social media platforms’ te gebruiken om klanten, werknemers en partners te bereiken. 50 procent van de directeuren verwacht dit in de aankomende drie jaar te gaan doen. 
 

Inzichten van klanten

Klanten zijn veeleisender geworden over de manier waarop, het tijdstip en de locatie waar ze hun producten aangeleverd krijgen. MKB-directeuren hebben door dat ze kunnen profiteren van de unieke inzichten die ze van klanten krijgen. Van de ondervraagde directeuren identificeert 65 procent dan ook het verkrijgen van inzichten in de consumenten als het belangrijkste gebied om in te investeren.
 
Interpersoonlijke competenties

Van de directeuren binnen het MKB is 64 procent bezig met het creëren van een omgeving waarin samenwerking toegejuicht wordt. Werknemers kunnen dan sneller en beter hun beslissingen maken. Dit leidt ertoe dat directeuren in het MKB naar werknemers zoeken die zich in een atmosfeer van transparantie en samenwerking thuis voelen. Ze zoeken naar toptalenten die comfortabel zijn met verandering, en van hun eigen ervaringen en van die van anderen kunnen leren. De beste werknemers hebben volgens de directeuren goede interpersoonlijke competenties zoals samenwerking, communicatie, creativiteit en flexibiliteit en kunnen deze succesvol inzetten in de uitvoering van hun werk in een complexe omgeving.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.