Logo
  • Nieuws
  • 30 juli 2013
  • Lonneke Gillissen

Ook de monteur helpt het bedrijf vooruit

‘The Great Game of Business’: alle werknemers van een bedrijf denken na over de vraag hoe hun werk beter kan, zodat de winst stijgt. En zelf houden ze er ook iets aan over. de Volkskrant beschrijft het nieuwe fenomeen, overgewaaid uit Amerika.

Een secretaresse die de oplossing aandraagt voor het teruglopend aantal klanten, een monteur op de werkvloer die bedenkt hoe er meer omzet kan worden gedraaid, een salesmedewerker die dé manier vindt om klanten de openstaande rekeningen te laten betalen. In ‘The Great Game of Business’ zijn het niet langer enkel de topmannen van een bedrijf die deze ideeën aandragen. In deze nieuwe manier van bedrijfsvoering komen ze juist van alle medewerkers. Iedereen wordt betrokken bij het bedrijf om mee te denken over de uitdagingen waarvoor het staat.

“Als werknemers meer betrokken en gemotiveerd zijn, zouden veel bedrijven hier het een stuk beter doen,” zegt initiatiefnemer Duncan Oyevaar. “Het ontwikkelen van een open organisatie waar alle werknemers zich verantwoordelijk voelen en actief deelnemen, daar gaat het om.” En dat gebeurt met 'The Great Game'.

Iedereen doet mee

In ‘The Great Game of Business’ doet iedereen mee. Hoe lees je het jaarverslag en hoe ga je om met de financiële cijfers? Op welke manier kun je als team beter samenwerken? En waarmee ga je meer geld verdienen? Het werkt als volgt.

Aan het begin van een game kiest het bedrijf een doel (winst, liquiditeit of groei). In kleine stapjes, zogeheten Mini-Games, werken alle werknemers hiernaartoe. Het salesteam bedenkt bijvoorbeeld hoe het meer klanten kan binnenhalen. De schoonmaakster zorgt dat de ontvangstruimte op orde is. De secretaresse kent alle namen van klanten uit haar hoofd.

Gezonde competitie

Oyevaar: “Doordat iedereen naar één en hetzelfde gezamenlijke einddoel toewerkt, ontstaat er een gezonde competitie. Iedereen wil onderdeel zijn van het team waaraan het is te danken dat de einddoelstelling wordt gehaald. Hierdoor gaan teams in overleg hoe ze elkaar kunnen helpen.”

Zeker in crisistijd blijkt het een creatieve methode. Ook bij teruglopende inkomsten en een afnemende vraag naar hun producten willen bedrijven hun organisatie immers graag draaiende houden. En goede, inventieve werknemers moeten niet zomaar door de concurrentie kunnen worden weggekaapt als het intern even wat minder gaat.

“Het is een goede manier om mensen aan je bedrijf te binden, maar ook nieuwe mensen aan te trekken,” aldus Oyevaar. Dat lijkt te kloppen: uit onderzoek van onder meer de Universiteit van Amsterdam blijkt dat werknemers beter presteren en enthousiaster zijn als ze inspraak krijgen over wat er gebeurt op de werkvloer.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.