Logo
  • Nieuws
  • 18 november 2015
  • Bron: Eurofiber

Merendeel zakelijke beslissers staat open voor nieuwe verdienmodellen

Ongeveer 60 procent van de zakelijke beslissers staat open voor nieuwe verdienmodellen als gevolg van verdergaande digitalisering in 2030. Ter vervanging van huidige verdienmodellen of naast bestaande verdienmodellen. Meer dan een derde van de managers wil dat de inzet van slimme technologie het werk volledig verandert over 15 jaar. Dat terwijl niet meer dan 22 procent van de consumenten het werk veranderd wil zien als gevolg van verdergaande digitalisering. Dit blijkt uit het onderzoek van het digitale infrastructuurbedrijf Eurofiber.

Het onderzoek is gebaseerd op plausibele toekomstscenario’s geschreven aan de hand van gesprekken met het Rathenau instituut, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction.

Rol centrale werkplek

Zakelijke beslissers zien in 2030 nog steeds een belangrijke rol weggelegd voor de centrale kantoorwerkplek terwijl thuiswerken onder het personeel steeds populairder wordt. Digitale communicatie over het werk is in 2030 volledig geaccepteerd. Sterker nog, 20 procent van de zakelijke beslissers wil dat digitale communicatie de boventoon voert in 2030.

Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna de helft van de zakelijke beslissers gebruik wil maken van alle mogelijke in- en externe data voor analyse en beter zakendoen. Consumenten houden daarentegen liever volledig eigen controle op beschikbare data. Managers zijn progressiever over de deelauto. 28 procent ziet zo’n deelauto wel zitten, terwijl slechts 10 procent van de consumenten in 2030 een auto wil delen met anderen. In 2030 wil 71 procent van de zakelijke beslissers bedrijfsdata en –software in de cloud zetten. Digitale valuta zoals bitcoins zijn populair bij eenderde van de zakelijke beslissers. Zelfs 12 procent van de managers wil transacties verrichten via directe digitale valuta zonder tussenkomst van een bank.

Progressieve manager

“Dit zijn de meest opvallende uitkomsten uit ons onderzoek naar ‘Slim Nederland in 2030’. Wat verder opvalt, is dat de zakelijke beslisser meer bewust lijkt te zijn van nut en noodzaak van de verdergaande digitalisering in vergelijking met de consument. De wetenschap en de technologiesector houden vandaag de dag meer voor mogelijk over 15 jaar dan wat de consument wil. Dat vraagt om meer inspanning van ons als sector om consumenten bewuster te maken van de digitale veranderingen en bijbehorende voordelen die op ons afkomen,” aldus Alex Goldblum, CEO van Eurofiber.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.