Logo
  • Nieuws
  • 29 augustus 2013
  • Mariel Hovemann

Lean bij de meeste bedrijven nog geen strategie

Meer dan de helft (56 procent) van de bedrijven werkt (nog) niet volgens de lean-principes zo blijkt uit onderzoek van ISBW Opleiding & Training. Wel wil 28 procent van alle bedrijven direct overstappen op een lean bedrijfsvoering. De meerderheid zet lean daarbij in voor de korte termijn.

 

 

Beeld Lean bij de meeste bedrijven nog geen strategie

De respondenten zien het resultaat van lean positief in: 67 procent van de bedrijven die lean implementeerden ziet daadwerkelijk resultaat. Bedrijven die (nog) niet volgens de lean-principes werken, geven aan dat dit vooral te wijten is aan het vastlopen van het proces (41 procent) of dat lean geen onderdeel is van de strategie (59 procent). Het blijkt dat een gebrek aan resources, teveel focus op de korte termijn en onvoldoende draagvlak bij de top van de organisatie daar debet aan zijn.

Borging
 

De belangrijkste reden om lean te gaan werken – of ze dat nu al doen of niet – is voor de meeste bedrijven traditioneel; 54 procent streeft met lean naar een meer efficiënte bedrijfsvoering. Een beduidend kleinere 20 procent zet lean in op basis van de langetermijngedachte, waarbij er veel ruimte is voor borging en een nieuwe manier van werken.

Duurzamere resultaten

De crisis dwingt veel bedrijven tot denken op korte termijn. Een logisch gevolg aldus Else Slegers, algemeen directeur bij ISBW. Een kwestie van snel de klappen opvangen, maar helaas ook funest voor het succesvol opereren via het lean-principe. Slegers: “Efficiency, oftewel meer doen met minder mensen en tegen minder kosten, wordt nog steeds als het belangrijkste argument voor lean gezien. Deze traditionele kijk op lean is voor veel bedrijven echter geen garantie voor succes. Lean is hard werken en levert pas na ingrijpende veranderingen rendement en toegevoegde waarde op. Organisaties en managers hebben handvatten nodig om meer op lange termijn met organisatieveranderingen als lean om te gaan, zodat ze betere en duurzamere resultaten behalen.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.