Instellingen pleiten voor vrijstelling (bedrijfs-)fiets
BOVAG, Fietsersbond, Natuur & Milieu en RAI Vereniging roepen in een brief aan staatssecretaris Wiebes van Financiën op om meer fiscale ruimte te creëren voor de fiets in het woon-werkverkeer.
De aanleiding voor de brief is de verplichte en volledige invoering van de zogenaamde werkkostenregeling (WKR). De invoering van de WKR zorgt er onder andere voor dat het bedrijfsfietsenplan, tezamen met andere gerichte vrijstellingsregelingen, dreigt te verdwijnen, en dit baart de genoemde partijen zorgen.
Concurrentie
Binnen de WKR ontstaat concurrentie tussen aan de medewerker ter beschikking gestelde middelen. “De fiets moet in dit plan onder andere gaan concurreren met het kerstpakket en de zomerborrel, terwijl mobiele telefoons, tablets en gereedschappen zijn ‘vrijgesteld’. Alleen al vanwege schone, stille en gezonde mobiliteit zou fietsen fiscaal gestimuleerd moeten worden. Het succes dat met zo’n stimulering bereikt kan worden bleek al eerder uit het bedrijfsfietsenplan,” aldus de Fietsersbond.
Beknellende wetgeving
De WKR blijkt niet het enige dat zakelijk fietsgebruik in de weg staat. De markt biedt sinds enige jaren een nieuw leaseconcept aan: de leasefiets. Op deze manier wordt invulling gegeven aan een onderdeel van de Green Deal Fietsen die de overheid met de markt heeft gesloten. Gebleken is echter dat het privégebruik van de leasefiets in de ‘Wet op de loonbelasting 1964’ gezien wordt als ‘loon in natura’, waardoor deze belast wordt en/of op het budget van de werkkostenregeling drukt. Bovendien wordt de leasefiets vanaf de eerste kilometer privégebruik belast, terwijl auto’s een jaarlijkse vrijstelling hebben van 500 kilometer. Ten opzichte van auto’s en andere ter beschikking gestelde middelen, wordt de leasefiets dus onevenredig zwaar en maximaal belast, aldus de Fietsersbond.
Vrijstelling
De instellingenbranchepartijen reageren hierop door de staatsecretaris dringend op te roepen om een vrijstelling voor de (bedrijfs-)fiets te creëren, binnen het fiscale regime van de WKR. Ook willen zij dat in de ‘Wet op de loonbelasting 1964’ een ondergrens gecreëerd wordt voor zakelijk gebruik van de leasefiets, waarbij geldt dat vanaf deze ondergrens het privégebruik op nihil gewaardeerd wordt.