Logo
  • Nieuws
  • 17 mei 2013
  • Mariel Hovemann
  • Bron: Uitgave: De impact van mensen

‘HRM’ers weten meestal wat anders en beter kan’

Impact is steeds waar het om draait. Meestal zijn het juist de HR-verantwoordelijken die zich bewust zijn van wat er anders en beter kan. Ze zien vaak als eerste problemen als onvrede, verzuim, de eigen aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt en vertrekkend talent. Alleen voelen ze zich nu nog vaak een roepende in de woestijn aldus Guido Heezen mede-oprichter van Effectory en initiatiefnemer van Beste Werkgevers.

Beeld ‘HRM’ers weten meestal wat anders en beter kan’

In de bestuurskamers gaat het in deze tijd vooral over geld en overleven. Heezen ziet het met lede ogen aan: “Elke organisatie blijkt pas echt te kunnen floreren als je de goede mensen in dienst hebt die op de juiste plek werken en die lekker in hun vel zitten. Het is de combinatie van energie en richting die een organisatie werkelijk succesvol maakt. Directies en raden van bestuur hebben hier helaas te weinig oog voor. Aan HR de taak om hier een voortrekkersrol in te nemen.”

Economisch principe

Een medewerker die zich helemaal inzet voor de organisatie, kost volgens Heezen precies hetzelfde als een medewerker die dat niet doet. Je krijgt die plus, die extra opbrengsten dus als het ware cadeau. “HR-eindverantwoordelijken die zich met dit economische principe bezighouden, hebben een aanzienlijke sterkere positie binnen hun organisatie dan HR-managers die zich slechts richten op instrumentele zaken zoals de beoordelingssystematiek, pensioen- en leaseautoregelingen, en de registratie van verzuim en vakantiedagen.”

Energielekken

Managementinformatie rondom de werkbeleving van hun medewerkers is daarbij van groot belang, betoogt Heezen. Zodat energielekken direct kunnen worden opgespoord. “Ze krijgen zwart op wit waar het wel en niet goed gaat, en regelen dat daar waar nodig het gesprek met medewerkers en managers wordt aangegaan.”

Bedrijfsblindheid

Op microniveau veranderen van je eigen organisatie is echter wel een kunst. De praktijk is vaak weerbarstig en veel organisaties hebben last van een zekere bedrijfsblindheid. Heezen: “Het is dan erg zinvol om een spiegel voorgehouden te krijgen, een diagnose te hebben waarmee je organisatie tot op afdelingsniveau gestimuleerd wordt om werkelijk te verbeteren. Stapje voor stapje.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.