Logo
  • Nieuws
  • 28 september 2015
  • Jesper van Wijk
  • Bron: Mobility Mixx

Gebrek aan kennis staat doorbraak zakelijk autodelen in de weg

De grootste belemmering voor een grootschalige doorbraak van zakelijk autodelen is niet de technologie, maar onvoldoende inzicht in wat werknemers echt belangrijk vinden. Dat blijkt uit een onderzoek van Mobility Mixx onder 1100 gebruikers van zakelijke deelauto’s.

Een kleine 90 procent van de medewerkers in Nederland heeft geen leaseauto tot zijn beschikking, terwijl deze medewerkers wel geregeld zakelijk moeten reizen. Het inzetten van zakelijke deelauto’s door bedrijven blijft nog beperkt. Bedrijven kiezen er doorgaans voor om medewerkers zakelijke reizen te laten maken met het OV of een privéauto. Daarbij valt de keuze doorgaans enkel op het OV als de locatie goed te bereiken is. In alle andere gevallen wordt de privéauto gebruikt.

Volgens Mobility Mixx-directeur Paul Wessels is dit vreemd, want met name aan het veelvuldig gebruik van privéauto’s zijn veel nadelen verbonden, zowel voor de werkgever als voor de werknemer. “Zakelijke kilometers, ook in de privéauto, vallen onder verantwoordelijkheid van de werkgever. Die krijgt achteraf allerlei declaraties die administratief verwerkt moeten worden, wat kostbaar is en de transparantie van de bedrijfskosten niet ten goede komt. Zakelijk gebruik van de privéauto is bovendien duur voor de werknemer, omdat die slechts 19 cent vergoed krijgt terwijl de werkelijke kosten per kilometer ruim het dubbele zijn. Mensen zijn zich hier vaak niet van bewust,” aldus Wessels.

Afdwingen omgangsvormen

“We wisten al dat veel bedrijven nog steeds denken dat het inzetten van zakelijke deelauto’s veel rompslomp is vergelijkbaar met de poolauto in het verleden. Je ziet dat terug in de focus die vrijwel alle aanbieders leggen op gemak. Dankzij de huidige technologie kunnen voorheen tijdrovende zaken als ritadministratie, beheer, sleuteluitgifte en het managen van de beschikbaarheid feitelijk 100% worden uitbesteed. Nieuw was het inzicht dat je er met technologie alléén niet bent. Instelling en gedrag van de berijders zijn een minstens zo belangrijke succesfactor,” aldus Wessels

Spelregels

Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers vooral behoefte hebben aan heldere ‘spelregels’ ten aanzien van het gebruik van zakelijke deelauto’s. “Bedrijven blijven nog teveel hangen in ‘getting the basics right’ zoals voldoende auto’s en een laagdrempelig reserveringssysteem”, zegt Wessels. “Belangrijk, maar voor een echte 9+-ervaring blijkt ook een professionele deelautoregeling nodig die gedrag van en gebruik door meerdere chauffeurs in goede banen leidt. Juist in het afdwingen van bepaalde omgangsvormen, zoals tijdig bellen met de klantenservice als je te laat terug bent, tijdig annuleren en de auto schoon achterlaten met minimaal een halfvolle tank, is nog veel winst te behalen,” aldus Wessels

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.