Logo
  • Nieuws
  • 28 september 2015
  • Jesper van Wijk
  • Bron: Iron Mountain

Bedrijven halen weinig voordeel uit beschikbare informatie

Slechts vier procent van de westerse bedrijven is volledig in staat waarde te putten uit de informatie waarover zij beschikken. Van de overige bedrijven beschikt 36 procent niet over de benodigde middelen en vaardigheden die hiertoe nodig zijn. Mede als gevolg hiervan haalt 43 procent van de ondervraagde Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven weinig voordeel uit zijn informatie. Daarnaast weet 23 procent zelfs geen enkel voordeel uit bedrijfsinformatie te putten. Dit blijkt uit een onderzoek van informatiemanager Iron Mountain en adviesbureau PwC onder 1800 Europese en Noord-Amerikaanse zakelijke leiders, van middelgrote bedrijvenen grote organisaties.

Van de ondervraagden denkt 77 procent dat zijn bedrijf momenteel het maximale resultaat uit zijn informatie haalt.

Data-analisten

Een vijfde van de Nederlandse ondervraagden heeft namelijk geen data-analisten in dienst om meerwaarde uit informatie te halen. Bij de bedrijven die wel data-analisten in dienst hebben ontbreekt het bij 16 procent aan essentiële vaardigheden, en bij 15 procent van de respondenten ontbreekt het aan de middelen. Beide zijn van belang om informatie te benutten voor besluitvormingsprocessen, gerichte marketingcampagnes en het verbeteren van bedrijfsprocessen en innovatie. Informatie wordt niet omgezet in de inlichtingen en inzichten die bijdragen aan een positief bedrijfsrendement aldus de onderzoekers

Onwetendheid

Uit het onderzoek blijkt dat veel organisaties er niet in slagen om de enorme informatiestromen binnen hun organisatie effectief te beheren. In Nederland denkt zelfs bijna een op de vijf dat bedrijven niet weten over welke informatie zij überhaupt kunnen beschikken. Daarnaast weet 27 procent van de bedrijven niet hoe informatie door het bedrijf stroomt en wanneer informatie het meest waardevol is.

Willen en Kunnen

“Elke ondervraagde organisatie geeft aan zijn informatie te willen gebruiken om ermee te concurreren. Maar deze bedrijven worden daarin beperkt door hun gebrek aan specifieke vaardigheden, technische middelen en vanwege hun bedrijfscultuur”, zegt Jeroen Strik van Iron Mountain. Er is een kloof tussen willen en kunnen, die wordt erkend tot op directieniveau. Slechts een kwart van de zakelijke leiders geeft aan dat ze voordelen uit hun informatie putten, zoals door snellere en betrouwbaarder besluitvormingsprocessen, snellere productontwikkeling, kostenbesparing of verbeterde acquisitie van nieuwe klanten en het behoud van klanten. Beheren en benutten van waardevolle informatie om concurrentievoordeel te boeken, is van vitaal belang voor het lange-termijnsucces en hoort hoge prioriteit op de directie-agenda te hebben,” aldus Strik.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.