Logo
  • Achtergrond
  • 1 december 2014
  • Peter Bekkering

A.S. Watson Benelux: ‘Wij investeren in de vitaliteit van onze medewerkers’

A.S. Watson Benelux is uitgeroepen tot winnaar van de HR Proffie beleidsprijs 2014. Het bedrijf - bekend van onder meer detailhandelsformules als Kruidvat en ICI Paris XL - heeft aangetoond een inspirerend en doeltreffend HR-beleid te voeren dat bijdraagt aan het succes van de organisatie. Een interview met directeur HR Jan Carel Uylenberg.

A.S. Watson Benelux  is de leidende health & beauty-retailer in de Benelux. Om dat te blijven is het essentieel de verwachtingen van de klanten voortdurend te overtreffen.  “Retail is mensenwerk, we realiseren ons dat om de organisatiedoelstellingen te bereiken, het nodig is om de juiste medewerkers met de juiste kennis op de juiste plek in te zetten”, vertelt Jan Carel Uylenberg, directeur HR van A.S. Watson Benelux. De HR-strategie richt zich daarbij op het versterken van inzetbaarheid en productiviteit, het stimuleren, faciliteren en monitoren van duurzame groei en op de ontwikkeling van medewerkers en de organisatie. Uylenberg: “Het HR-beleid geeft vorm aan deze strategie  en kent drie thema’s: gezondheid en vitaliteit, betrokkenheid en diversiteit en ontwikkeling en mobiliteit.” Hij licht de thema ’s toe. “Bij gezondheid en vitaliteit is continue werken aan een veilige werkomgeving een basisvoorwaarde. Maar wij laten het daar niet bij. Wij investeren in de vitaliteit van onze medewerkers, niet alleen om de energie, het werkplezier en de productiviteit te vergroten, maar ook om verzuimuitval te voorkomen in plaats van reactief te managen.”

‘De kracht van het verschil’

Omdat A.S. Watson met uiteenlopende winkels als Kruidvat, Trekpleister en ICI PARIS XL midden in de maatschappij staat, vindt het bedrijf het belangrijk dat de personeelssamenstelling een weerslag is van de diversiteit die het bedrijf in de maatschappij aantreft. Uylenberg: “Als grote werkgever voelen we ons verantwoordelijk om ook mensen ‘met een afstand tot de arbeidsmarkt’ kansen te bieden. Daarnaast streven we naar diversiteit in sekse, levensfase, competenties en achtergronden. We zijn er namelijk van overtuigd dat deze verschillen een goede voedingsbodem zijn voor continue verbetering en innovatie.” Bovendien biedt het bedrijf op deze manier ruimte voor een cultuur van dialoog. “Zo wordt de betrokkenheid van alle medewerkers versterkt en wordt de kracht van het verschil benut.”

Ontwikkeling en mobiliteit

Het derde thema van het HR-beleid is ontwikkeling en mobiliteit. Uylenberg: “De retail verandert in hoog tempo. Natuurlijk biedt dit kansen voor groei en ontwikkeling, maar tegelijkertijd stelt het ook hoge eisen aan het veranderingsvermogen van iedereen in de organisatie. Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers maximaal inzetbaar en productief blijven.” Het bedrijf besteedt daarom veel aandacht aan selectie en probeert door een optimale inzet van training en ontwikkelinstrumenten ervoor te zorgen dat medewerkers nieuwe competenties ontwikkelen en inzetbaar blijven. A.S. Watson gelooft dat de investeringen vanuit HR in werving & selectie, leren & ontwikkelen, talentmanagement en leiderschap leiden tot een stijging van klanttevredenheid, medewerkersbetrokkenheid, productiviteit  én omzet.

Een 8 gemiddeld

De aanpak van A.S. Watson levert mooie HR-resultaten op zoals een ruime 8 bij het medewerkersbetrokkenheidonderzoek en een stabiel ziekteverzuimpercentage. Uniek is de hoeveelheid investeringen die het bedrijf doet op het vlak van persoonlijke ontwikkeling van magazijnmedewerker tot senior management. Dit uit zich in een 8 als gemiddelde waardering op dit punt.  A.S. Watson slaagt er in om uit een aantal van 200.000 sollicitaties per jaar de kandidaten te selecteren die het best op de functie en bij het bedrijf passen. Een indrukwekkend aantal van per jaar 6.000 nieuwe medewerkers doorlopen een online A.S. Watson introductiemodule en  ruim tweederde van de vacatures voor filiaalmanagers worden ingevuld door interne doorstroom.

Lees het interview met alle finalisten in de volgende editie van HR Strategie magazine en bekijk hier de video van A.S. Watson Benelux.

Eerdere winnaars HR Proffie

2004: Hema
2005: Verpleeghuis Regina Pacis
2006: Tempo-Team
2007: UMCG Ambulancezorg
2008: UWV
2009: KPN
2010: FrieslandCampina
2011: Pon
2012: Hero Benelux
2013: Scania

Meer informatie op www.proffie.nl

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.