Logo
  • Nieuws
  • 7 augustus 2014
  • Willem Dercksen

Werving via social media is een serieuze zaak

Organisaties die social media als wervingskanaal gebruiken, besteden hier wekelijks meer dan 8 uur tijd aan. De respons op werving via sociale media is bijzonder snel; de meeste kandidaten reageren binnen 24 uur.

Beeld Werving via social media is een serieuze zaak

Deze bevindingen komen voort uit het social recruitment survey 2014, een doorlopend online benchmarkonderzoek waaraan tot nu toe 180 respondenten van merendeels grote ondernemingen in Europa en andere delen van de wereld deelnemen.

Employer branding

Het onderzoek leert dat niet alleen grote ondernemingen social media gebruiken als wervingskanaal. Ook kleine(re) organisaties gebruiken deze media. En met succes. Organisaties die meer dan acht uur per week investeren in de werving via social media boeken hiermee meer resultaat dan met andere wervingskanalen. Facebook wordt het meest gebruikt (85 procent), op de voet gevolgd door LinkedIn (80 procent), Twitter (80 procent) en YouTube (65 procent). De ondernemingen gebruiken deze media overigens niet alleen voor werving. Employer branding en het communiceren met doelgroepen is ten minste zo belangrijk.

Ambassadeurs

De meeste respondenten geven aan dat zij medewerkers betrekken bij de werving via de social media; deze manier van recruitment is teamwork en medewerkers hebben vooral de rol van ambassadeur. De organisaties richten zich via de social media vooral op de werving van jongeren, maar ook op kandidaten met de nodige werkervaring.

War for talent

Deze online benchmark bevestigt indirect een aandachttrekkende bevinding uit een grootschalig internationaal onderzoek van de Amerikaanse Society of Human Resources Management. Daaruit blijkt dat werving en selectie als specialisme sterk in opkomst is. Steeds minder HR-professionals kenmerken zich als generalist en steeds meer als specialist. Voor dit Amerikaanse onderzoek naar HR-competenties zijn wereldwijd ruim 20.000 respondenten ondervraagd, zowel binnen als buiten de HR-professie. Dit onderzoek bouwt voort op eerdere onderzoeken in 1987, 1992, 1997 en 2002. Terwijl in 1987 nog slechts 3 procent van de HR-professionals werving en selectie als specialisme had, gold dit in 2012 voor 11 procent van de HR-professionals. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar eerder (2007) toen dit percentage 7 bedroeg. Organisaties wapenen zich klaarblijkelijk voor the war for talent en social media worden steeds belangrijker in de wapenuitrusting.

Creëer de optimale werkomgeving

Hoe zorg je ervoor dat je een aantrekkelijke werkgever bent én blijft voor talenten? En wat betekent dit voor de werkomgeving op kantoor, thuis of op een third workplace? Het marktevent 'The Great Workplace to be' geeft in één dag nieuwe inzichten, resultaten en innovaties om uw human capital optimaal te laten renderen. Meer informatie

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.