Logo
  • Nieuws
  • 29 april 2014
  • Peter Bekkering

Social media en recruiteren: hoe gaat dat in zijn werk?

Moet er een vacature gevuld worden? Social media zijn de oplossing. Veel HR-professionals en recruiters worstelen met de vraag hoe ze de social media het beste kunnen inzetten in de zoektocht naar nieuw talent. De Amerikaanse recruitmentgoeroe Kevin Wheeler is ervan overtuigd dat social media de toekomst zijn van recruitment en dat op den duur iedere nieuwe medewerker op die manier gevonden wordt. “De tools kunnen veranderen, het concept om internet en social media in te zetten om de juiste mensen te vinden niet.”

De eerste stap voor HR-professionals is daarom volgens Wheeler dat HR-professionals het belang van social media onderkennen en ervoor open staan om te leren over het gebruik van social media. “Ik zie echter dat veel HR-professionals koudwatervrees hebben en het niet eens willen proberen.” Vervolgens is het nodig dat de HR-professional stap voor stap leert hoe hij social media moet gebruiken. “Gewoon beginnen met Google en vervolgens er veel tijd en effort in steken om een expert in het gebruik te worden. Maar dat is stap drie. Teveel HR-professionals blijven nog hangen in de eerste twee stappen.”

Facebook en Twitter interessanter dan LinkedIn

Volgens Wheeler is LinkedIn te traditioneel. “Op LinkedIn vind je niet veel net afgestudeerden of jonge mensen. Je vindt er mensen met een flink aantal jaren ervaring, mensen in hun mid-career. Met een keurige cv. In feite is LinkedIn niet meer dan een cv online.” Een HR-professional wil echter geen opsomming, maar wil weten wat iemand echt heeft gedaan. Van een journalist bijvoorbeeld wil ik geen cv maar artikelen.” Een HR-professional die LinkedIn gebruikt houdt zichzelf volgens Wheeler voor de gek als hij zegt dat hij social media gebruikt. Wheeler vindt dat HR-professionals beter Facebook en Twitter kunnen gebruiken. Hij legt uit waarom: “Dat zijn de social media, waarop jongeren actief zijn. Je vindt er geen ‘credentials’ zoals op LinkedIn. Maar wel informatie over de achtergrond van iemand. Zijn geschiedenis, maar bijvoorbeeld ook zijn interesses. Waardoor een HR-professional een beter beeld krijgt van wat voor persoon iemand is. Stel je hebt iemand die werkt als psycholoog, maar het op Facebook en Twitter er alleen maar over heeft dat het opknappen van oldtimers zijn passie is. Een HR-professional die op zoek is naar een psycholoog met passie weet dan dankzij Facebook en Twitter dat deze persoon niet de juiste kandidaat is.”

Bedrijf duidelijk profileren op social media

Op zijn beurt moet een bedrijf zich op zijn site richting nieuwe medewerkers ook op de juiste manier profileren met social media. “Multinationals als Coca-Cola en Philips hebben een eigen Facebook, Twitter en LinkedIn. Ik vind dat eigenlijk alle bedrijven met HR-professionals die medewerkers zoeken dat moeten doen.” Daarbij gaat het niet alleen om de aanwezigheid van de social media maar ook om het actief gebruiken ervan. “Een HR-professional moet actief tweeten over de opportunities binnen het bedrijf. Of daarvoor een social media manager inzetten, die echter wel onder zijn verantwoordelijkheid valt.” Wheeler gebruikt vaak de analogie met een tuinman: hij moet niet alleen zaadjes planten, maar ze ook water geven. “Dat betekent actief tweeten, maar vervolgens ook erop reageren indien nodig. Je moet kortom engaged zijn.”

Kevin Wheeler noemt zichzelf ‘een onderzoeker en auteur over uiteenlopende HR-topics met als specialiteit recruitment en learning & development’. Wheeler werkte aanvankelijk in het bedrijfsleven en startte vijftien jaar geleden zijn eigen bureau.

Meer lezen? Hier vindt u het hele interview met Kevin Wheeler.

HR Praktijk Diner – editie 2014

Op het HR Praktijk Diner wordt er ingegaan op de belangrijkste strategische issues voor elke organisatie. Employer Branding is hier zeker één van. Veranderingen op de arbeidsmarkt en strategische heroriëntatie van de organisatie hebben grote gevolgen voor het werkgeversimago. Marcel van der Haas, communicatieprofessional met meer dan 20 jaar ervaring, behandelt centrale vragen over Employer Branding, samen met Mijke Vossen, HR Business Partner bij Coca-Cola. Meer informatie over het diner of u opgeven kan hier.
 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.