Logo
  • Nieuws
  • 4 september 2013
  • Michelle Hollenberg

Facebook-post kan sollicitatiegesprek dwarsbomen

Bijna driekwart (73 procent) van de bedrijven checkt bij sollicitatieprocedures potentiële kandidaten op social media. Enerzijds vindt de helft van de werkgevers dan een bevestiging van het positieve beeld dat ze van een sollicitant hebben. Anderzijds vindt een kwart van de werkgevers op social media redenen tot afwijzing van potentiële kandidaten. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturesite StepStone, dat in acht Europese landen is uitgevoerd.

Uit het onderzoek - onder 17.330 werkzoekenden en 1470 recruiters - blijkt dat werkzoekenden zich bewuster moeten zijn van hun online uitlatingen. Berichten gepost op social media zoals Facebook kunnen zowel een positieve als negatieve invloed hebben op sollicitatieprocedures.

Redenen om kandidaten af te wijzen

1. Het posten van onfatsoenlijke berichten of afbeeldingen.
2. Tegenstrijdigheden tussen het cv en social media-informatie.
3. Armoedig en grammaticaal incorrect taalgebruik op social media.

Redenen om kandidaten uit te nodigen

1. Het vermelden van kwalificaties en capaciteiten door derden.
2. Betrouwbare referenties.
3. Goede communicatieve vaardigheden.

Werkzoekenden bewust van gedrag

De meeste werkzoekenden weten dat hun gedrag op social media invloed heeft op de kans om aangenomen te worden. Ondanks dat trekt slechts een derde zich daar wat van aan.

Mirjam Aardoom, marketing manager StepStone Nederland: ‘‘Werkgevers zullen steeds vaker eerst het online profiel controleren voordat ze en kandidaat uitnodigen. Het verbaast me dan ook dat slechts 33% van de werkzoekenden nooit hun online reputatie heeft bekeken. Zelfs 23% van de ondervraagden heeft geen idee hoe ze hun privacy-instellingen moeten aanpassen op social media’’.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.