Jongeren niet goed voorbereid op carrière in digitale onderneming
Jongeren zijn niet goed voorbereid op een carrière in een digitale onderneming. Dit is een van de conclusies uit Europees onderzoek van Tata Consultancy Services (TCS) onder 500 mensen tussen de 18 en 30 jaar. Het onderzoek was een samenwerking tussen Europese jongeren en de Europese denktank gericht op jongeren: ThinkYoung.
Een digitale organisatie kenmerkt zich volgens jongeren door: toenemende online communicatie, flexibele werkplekken en afnemende geografische grenzen. De nieuwe generatie zal dan ook steeds vaker in een digitale organisatie terecht komen, een organisatie die geheel gebouwd is op een digitaal fundament. Helaas ins in het huidige onderwijssysteem de technologische ontwikkelingen niet bij te houden volgens jongeren, waardoor zij niet goed voorbereid zijn op een carrière in een digitale onderneming.
Transparantie
De jongeren vinden een digitale organisatie aantrekkelijk door gebruiksvriendelijke systemen, op een duurzame wijze werken en via mobiele technologie overal kunnen werken met transparante interne communicatie. Dit verbetert volgens hen de kwaliteit van de besluitvorming.
Verandering
In tegenstelling tot voorgaande generaties, staan jongeren meer open voor verandering en zien externe stakeholders niet als bedreiging maar als kans. De jongeren voelen zich ook niet of nauwelijks gebonden aan een land of branche. Daarbij hebben zij liever een managementstijl waar mensen centraal staan. De leidinggevende beschikt dan over sociale en multiculturele intelligentie. De verwachting is dat deze jongeren in combinatie met digitale organisaties, veel internationale innovatie kunnen bieden.
Liever op kantoor
70 Procent van de jongeren werkt echter wel liever in een kantooromgeving, zo hebben zij meer contact met collega’s. Terwijl eerst werd aangenomen dat zij zelf bij voorkeur een locatie kiezen om te werken.
Digitale toekomst
Neelie Kroes, voormalig Vice-President van de Europese Commissie en Commissaris voor Digitale Agenda, reageert op de onderzoeksuitkomsten: “Dit onderzoek van TCS en ThinkYoung is welkom omdat het onmisbare inzichten geeft in de voorkeuren van jonge mensen. Wij als ondernemers, opleiders en wetgevers kunnen hierdoor beter tegemoet komen aan de behoeften van deze komende generaties. Zij zullen de digitale toekomst vormgeven en er bovendien zelf door gevormd worden.”