Logo
  • Nieuws
  • 18 juli 2011
  • Peter van den Hout

Werkgevers snijden flink in opleidingsuitgaven

Werkgevers hebben de afgelopen jaren stevig gesneden in de opleidingsuitgaven voor hun medewerkers. Vergeleken met 2008 gaven zij vorig jaar gemiddeld 20 procent minder uit. Dit is een van de conclusies uit het tweejaarlijkse onderzoek ‘Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement’ dat op 5 september weer verschijnt bij HR Strategie, een imprint van WEKA Uitgeverij.

Beeld Werkgevers snijden flink in opleidingsuitgaven

Het onderzoek is uitgevoerd door organisatieadviesbureau Berenschot. Volgens de onderzoekers is de sterke daling te verklaren als gevolg van de recessie. Zoals gebruikelijk zijn de opleidingsbudgetten binnen de meeste organisaties niet opgemaakt. Per medewerker gaven de onderzochte organisaties in 2010 gemiddeld € 794 uit aan opleidingsactiviteiten, terwijl er € 934 was begroot. In 2008 was dit respectievelijk € 988 (gerealiseerd) en € 1030 (gepland).

 

Voor 2011 ligt het gemiddelde geplande opleidingsbudget per medewerker 3 procent lager (€ 906) dan in 2010. Ook deze daling is het gevolg van de recessie, zo blijkt uit het onderzoek. Organisaties in een krimpende markt hebben voor 2011 bijna 10 procent minder opleidingsbudget begroot dan voor 2010. Dit terwijl organisaties die hun markt dit jaar zien groeien 2 procent meer budget voor opleidingen uittrekken.

 

Management Development

Het gemiddelde gerealiseerde budget op het gebied van Management Development (MD) per deelnemer was in 2010 € 4.759. Dit is ruim 12 procent minder dan het MD-budget dat in 2008 gemiddeld per MD-deelnemer werd uitgegeven, en honderd euro minder dan wat de organisaties voor 2010 hadden begroot. Het gemiddelde geplande MD-budget per medewerker ligt voor 2011 met € 4.887 overigens een fractie hoger dan dat voor 2010.

 

Beluister hier het bericht op BNR Nieuwsradio

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.