Logo
  • Nieuws
  • 6 maart 2015
  • Bron: CBS

Fulltime werkende moeders en vaders vrijwel even vaak manager

Van alle werkende vrouwen hadden in 2014 bijna vier op de honderd een managementfunctie. Dat is minder vaak dan bij mannen van wie negen op de honderd manager waren. Dit verschil hangt samen met het feit dat de meeste vrouwen in deeltijd werken, zeker wanneer ze jonge kinderen hebben. Maar de kleine groep moeders die in voltijd werkt is juist relatief vaak manager, bijna net zo vaak als vaders. Dat maakt het CBS vandaag bekend.

Beeld Fulltime werkende moeders en vaders vrijwel even vaak manager

Driekwart van de vrouwen die deel uitmaken van de werkzame beroepsbevolking werkt in deeltijd, tegenover een kwart van de mannen. Deeltijders werken veel minder vaak als manager dan voltijders, zodat het aandeel managers onder vrouwen een stuk lager is dan onder mannen. Vrouwen blijken ook minder vaak naar een hogere functie of toppositie te willen doorstromen dan mannen, zoals blijkt uit de onlangs gepubliceerde Emancipatiemonitor.

Voltijdswerkende moeder

Moeders van jonge kinderen werken relatief vaak in deeltijd. Het lagere managementaandeel bij vrouwen hangt daarom ook samen met de aanwezigheid van jonge kinderen. Werken moeders echter in voltijd dan zijn zij met ruim 13 procent bijna net zo vaak manager als vaders.  Het gaat hierbij om een kleine groep van ongeveer 20.000 voltijdswerkende moeders die manager zijn, bij de vaders met een voltijdbaan is dat ruim 130.000.

Deeltijdwerkende moeder

Moeders met jonge kinderen die in deeltijd werken zijn wat vaker manager dan in deeltijd werkende vrouwen zonder jonge kinderen. Bij vaders met een deeltijdbaan is het omgekeerd. Zij zijn juist iets minder vaak manager als er jonge kinderen zijn. Mannen zonder (thuiswonende) kinderen met een deeltijdbaan zijn overwegend oudere mannen, die door hun leeftijd vaker manager zijn.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.