Logo
  • Nieuws
  • 8 oktober 2015
  • Jesper van Wijk
  • Bron: ‘HR-analytics: Waarde creëren met datagedreven HR-beleid’

Big Data zorgen voor grotere hoeveelheid waarnemingen binnen HR-analytics

De hoeveelheid en de beschikbaarheid van databronnen zijn de afgelopen jaren sterk veranderd. Waren we tot enkele jaren geleden afhankelijk van traditionele databronnen, tegenwoordig kunnen we ook gebruikmaken van Big Data. Uit de uitgave ‘HR-analytics: Waarde creëren met datagedreven HR-beleid’ van Toine Al en Irma Doze blijkt dat traditionele informatiebronnen  al dan niet in digitale vorm aangevuld, verrijkt en soms volledig vervangen worden door Big Data.

Big Data heeft geen eenduidige definitie. Al en Doze gaan uit van de definitie van het onderzoeksbureau Gartner. Bij deze definitie staan de termen volume, velocity en variety centraal:

  • Volume: Big Data betreffen altijd extreem veel data, geen terabytes maar petabytes en yottabytes;
  • Velocity: Big Data zijn dynamisch, omdat er continu nieuwe data worden gegenereerd;
  • Variety: Big Data betreffen altijd meerdere bronnen om uit te putten.

Het gebruik van Big Data in analyses heeft een groot voordeel. Doordat je meer data tot je beschikking hebt, zijn er meer waarnemingen. Dat zorgt ervoor dat je sneller relaties vindt tussen variabelen. Naast de drie eerder genoemde kenmerken zijn er nog twee aspecten belangrijk voor het gebruik van Big Data, namelijk Varecity en Value. Voor Varecity is het van belang om te weten door wie en hoe de data geproduceerd worden en hoe accuraat deze zijn. Value gaat over de waarde of relevantie van de data voor de medewerkers en het lijnmanagement.

Internet of Things

De opkomst van het Internet of Things is een trend die sterk bijdraagt aan de snelle groei van de hoeveelheid beschikbare data. Adviesbureau McKinsey omschrijft het Internet of Things (IoT) als: ‘Apparaten die hun omgeving kunnen monitoren, statussen kunnen doorgeven, instructies kunnen ontvangen en zelf actie kunnen ondernemen op basis van de informatie die ze ontvangen. Steeds meer apparaten zijn met internet verbonden en produceren (nieuwe) data.' Gartner schat dat er in 2014 zo’n 10 miljard apparaten via internet met elkaar in verbinding staan en in 2020 al 26 miljard. Denk hierbij aan printers die zelf hun toners monitoren en aan de leverancier doorgeven wanneer zij aan vervanging toe zijn.

Werkprocessen en prestaties analyseren

Op vergelijkbare wijze leveren apparaten in een zakelijke omgeving relevante informatie op voor analyses in de organisatie. Denk aan het onderzoeken van het rijgedrag van medewerkers met de informatie die hun ‘slimme’ auto’s doorgeven. Een voorbeeld hiervan is Koeriersbedrijf UPS die eigen auto’s heeft uitgerust met sensoren, draadloze modules en gps, zodat bijvoorbeeld motorproblemen voorzien kunnen worden en de locatie van de voertuigen kan worden bijgehouden. Op basis van locatiegegevens en gegevens van eerdere bezorgingen bepaalt het bedrijf de optimale route. UPS kon de gereden routes hiermee in 2011 met 45 miljoen kilometer inkorten en ruim 11 miljoen liter brandstof besparen.

Meer informatie over Big Data binnen HR-Analytics leest u in het boek ‘HR-analytics: Waarde creëren met datagedreven HR-beleid.’

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.