Logo
  • Blog
  • 10 juni 2013

Waar ligt de toekomst van HR?

Heeft HR nog toegevoegde waarde in de organisatie van de toekomst? Als het aan Wim Heuvelman ligt, medeoprichter van Finext, kan HR volledig in de lijn worden belegd. De autonome teams bij Finext regelen alles zelf. Alleen bij complexe vraagstukken wordt (HR) expertise ingeroepen. Deze vorm van organiseren dwingt HR te kiezen.

De toekomstige rol van HR was een van de thema’s tijdens de HR praktijkdag 2013. Het vakgebied worstelt met identiteit. Waar zijn we van? Wat is ons bestaansrecht? Uit onderzoek van Jim Collins - auteur van het boek ‘Good to Great’ - blijkt dat duurzame succesvolle organisaties handelen vanuit een kernideologie. De kernideologie vertegenwoordigt de authentieke drijfveer van de organisatie. Het is de reden waarom de organisatie ooit is ontstaan. In de succesvolle organisatie waarborgt HR dat de mensen duurzaam aansluiten bij de kernideologie. Enerzijds door selectie en behoud van de juiste mensen en anderzijds door de juiste stimulans en inzet van talent.


Eerst wie…..dan wat


Uit het onderzoek van Collins blijkt ook dat succesvolle organisaties eerst besluiten wie ze aan boord willen hebben en daarna pas het eindstation bepalen. Deze zienswijze is gebaseerd op de overtuiging dat alleen de juiste mensen het verschil kunnen maken. Rijst de vraag wat juist is. Met andere woorden, wie bepaalt welke mensen de ‘juiste’ zijn? Suzanne Jungjohann, HR directeur bij Tempo-team, legde tijdens het debat op de HR praktijkdag een van de kernzaken bloot: “karakter, werkhouding en waarden zijn belangrijker dan kennis en opleiding”. Organisaties willen meer weten over wie de mensen zijn. Wat hen drijft. En of hun waarden aansluiten bij de organisatie. Antwoord op deze vragen geeft inzicht in de basishouding van de mensen en de mate van wendbaarheid.


Kern van HR


Het is de vraag of organisaties zonder HR in staat zijn deze wezenlijke informatie van mensen boven tafel te krijgen. Het vergt de nodige vaardigheid om inzicht te krijgen in persoonlijke drijfveren en motieven. Is een ‘willekeurige’ professional hiertoe even goed in staat als de mensgerichte opgeleide HR professional? Kunnen anderen ook leren om talent van mensen in verbinding te brengen met de kernideologie en strategie van de organisatie? Organisaties hebben baat bij een professional die notie heeft van beide werelden en in staat is deze met elkaar te verbinden. Dáár ligt de kern van HR in de toekomst.


Strategische Talentontplooiing


Strategische Personeelsplanning en talentontplooiing zullen de kernactiviteiten van HR worden. In de organisatie van de toekomst is de aandacht niet alleen gericht op vaste medewerkers, maar ook op het binden en boeien van flexibele krachten. De arbeidsinzet wordt steeds complexer. Des te belangrijker wordt het voor organisaties om inzicht te hebben in aanwezig en benodigd talent. Anders dan we nu vaak zien, is niet de planning van mensen het belangrijkste maar de ontplooiing van mensen. Hoe meer ruimte voor talent, hoe hoger de effectiviteit. De juiste persoon op de juiste plek is deels een zelfregulerend mechanisme. Organisatieleden kunnen prima zelf inschatten waar kansen en behoeften liggen, zo niet beter dan het management. Dus waarom de mensen niet zelf laten organiseren? Als er een tekort of een overschot ontstaat, trekt men heus aan de bel.


Zelfregulering


Volledige zelfregulering is echter een utopie. Kaders zijn nodig om regelruimte te markeren. Daarbinnen kunnen mensen zelf initiatieven ontplooien die bijdragen aan de inzet van talent. HR zou het zelfregulerende proces moeten faciliteren. Niet alleen door menselijk kapitaal te plannen en organiseren, maar vooral door mensen uit te nodigen zelf actie te ondernemen voor een optimale inzet. Strategische personeelsplanning kan daarbij helpen, mits het meer biedt dan een analytische exercitie op basis van functies, competenties, salarissen, leeftijdsverdeling etc. Draai het eens om en laat mensen op de werkvloer bedenken wat ze aan capaciteit nodig denken te hebben. Wat ze daarin zouden willen en kunnen betekenen. En hoe zij hun toekomstige kansen zien. De inbreng van organisatieleden biedt, in combinatie met ‘harde’ gegevens vanuit HR, waardevolle input voor strategische personeelsplanning. Het geeft mensen bovendien regie over hun eigen inzet.


Succesverhalen: ‘wauw-verhalen’


Nu een trend naar HR analytics in volle gang is en het HR vakgebied op meerdere terreinen onder vuur ligt, zou het aardig zijn de aandacht eens te richten op de succesverhalen aan de menselijke kant van HR. Welke successen boekt HR op het gebied van talentontplooiing? Het bespreken van inspirerende voorbeelden kan bijzondere informatie opleveren over de missie en het bestaansrecht van HR. Bij het Ritz Carlton wordt regelmatig tijdens teamoverleg aandacht besteedt aan zogenaamde wauw-verhalen. Verhalen van een medewerker die veel meer deed dan zijn plicht het de gast naar de zin te maken. Het zijn verhalen die gaan over trots van de onderneming: waar doen we het voor?


Zou het niet mooi zijn als dergelijke verhalen vanuit HR ook een plek krijgen? Verhalen waarin talent optimaal tot uitdrukking komt doordat de juiste voorwaarden zijn gecreëerd. Voorwaarden waar HR een leidende rol in heeft gespeeld.

Heb jij een wauw-verhaal dat je graag wilt delen met HR vakgenoten? Neem dan contact op via maaike@hubeadvies.nl of via tel: 06-36119917. Middels een bundelboek wil ik deze wauw-verhalen graag met de beroepsgroep delen.
 

Kijk hier voor een sfeerimpressie van de HR Praktijk Dag.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.