Logo
  • Nieuws
  • 4 december 2014

Waar liggen de grenzen voor HR-automatisering en -outsourcing?

Door de toenemende automatisering en outsourcing staan steeds meer (kantoor)banen onder druk. Dit laat ook de HR-afdeling niet onberoerd. Wat betekent dit voor uw HR-taken? Wat valt er nog uit te besteden en waar liggen de grenzen?

HR Praktijk deed in samenwerking met UNIT4 onderzoek onder 127 HR-professionals naar de mate van automatisering en outsourcing van HR-processen en de gevolgen voor de HR-organisatie en haar professionals. Aan de respondenten werd gevraagd welke HR-processen naar hun idee te automatiseren zijn. Onder ‘automatiseren’ verstaan we in dit geval dat werkzaamheden grotendeels via daarvoor ingerichte software (denk ook aan self service) wordt uitgevoerd.

Welke HR-taken zijn te automatiseren?

Niet verrassend worden als eerste twee HR-processen personeels- en salarisadministratie genoemd, respectievelijk door 88 en 86 procent van de respondenten. Ook HR Metrics / HR Analytics en verzuim en re-integratie scoren boven de 50 procent; overige uitschieters – boven de 40 procent – zijn opleiding/training en werving/selectie. “HR-taken waarbij het menselijke contact essentieel is, komen niet in aanmerking om uit te besteden,” aldus Eelco Liebrand, Portfolio Manager bij UNIT4. “De HR- en salarisadministratie kunnen wat dat aangaat prima geautomatiseerd of uitbesteed worden. Dit zijn vaak routinematige administratieve werkzaamheden die kosteneffectief, tijdig en correct uitgevoerd moeten worden. Juist automatisering en processturing draagt hieraan bij.”

Liebrand begrijpt ook de hoge score van HR Metrics / HR Analytics: “Directie en management hebben meer en meer complexe en strategische vragen. Nieuwe technologie en de aanwezigheid van grote hoeveelheden data maken het mogelijk om op een andere wijze naar HR-thema’s te kijken. Dit is zonder automatisering simpelweg niet mogelijk.”

Welke HR-taken zijn te outsourcen?

Wat is het beeld bij HR-taken die naar het idee van de respondenten zijn te outsourcen? Onder ‘outsourcen’ wordt het grotendeels uitbesteden van bepaalde werkzaamheden aan externe partijen verstaan. Wederom scoren salaris- en personeelsadministratie hoog, maar ook werving/selectie zit nu boven de 60 procent. Aanzienlijk lager – vergeleken met automatisering – scoort nu HR Metrics/HR Analytics (27 procent).

Waar ligt het omslagpunt voor outsourcing?

Wanneer ga je vanuit HR zaken outsourcen? Kortom, waar ligt het omslagpunt? De toegevoegde waarde van het outsourcen van HR-taken is afhankelijk van harde en zachte factoren. Hoewel ook de cultuur in de organisatie een rol speelt, wordt er steeds vaker een harde business case van gemaakt.

Volgens Liebrand is het verlagen van de operationele kosten van de uitvoering van HR-taken daarbij een belangrijk aandachtspunt. “Hierbij wordt gekeken naar de omvang en complexiteit van de organisatie, de beschikbaarheid van aanwezige kennis en competenties en de mate waarin een organisatie bijvoorbeeld zelf de regie kan blijven voeren en continuïteit kan bieden. Voor de salarisadministratie bijvoorbeeld vereist dit specifieke kennis van wet- en regelgeving. Bij kleinere organisaties is die vaak niet aanwezig en ontbreekt het aan tijd om deze kennis up-to-date te houden. In de praktijk zien we vaak een omslagpunt bij organisaties vanaf 700 medewerkers. Voor organisaties met een kleinere omvang kan het relevant zijn om HR-taken uit te besteden; boven de 700 medewerkers kan het zelf in dienst nemen van een salarisadministrateur rendabel zijn.”

Grenzen aan automatisering en outsourcing?

In een open vraag is aan de onderzoeksdeelnemers ook gevraagd welke taken naar hun idee niet te automatiseren of te outsourcen zijn. Terugkerende elementen zijn persoonlijk contact, emotie, organisatiecultuur en zaken die verder gaan dan administratie. “HR en technologie gaan vaak niet hand in hand,” reageert Liebrand van UNIT4. “En toch is de impact van de technologische ontwikkelingen op het HR-vak niet meer te ontkennen. Gedreven door deze veranderingen kan HR zich juist meer dan ooit richten op de mens, in plaats van op de administratie. Slim automatiseren of uitbesteden zorgt er namelijk voor dat je meer tijd krijgt om toegevoegde waarde te leveren aan je klant: directie, management en medewerkers.”

Hoe ziet de toekomst van HR eruit?

In de whitepaper ‘HR en automatisering: hoe ver kun je gaan’ krijgt u een overzicht en analyse van de belangrijkste resultaten van dit onderzoek. Daarnaast worden de antwoorden geduid door experts en collega HR-professionals. Download de whitepaper gratis

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.