Logo
  • Nieuws
  • 24 september 2014
  • Joyce Guldemond
  • Bron: AUMACON

Vooruitgang €65 netto per maand voor leaserijders

Terwijl gewacht wordt op de nieuwe regeringsplannen over de fiscale bijtelling voor zakelijke auto's is door adviesbureau AUMACON een analyse gemaakt over de afgelopen zeven jaren. Deze analyse is gebaseerd op data van mobiliteitssector automatiseerder RDC/inMotiv. In die zeven jaar heeft de overheid geprobeerd om de (zakelijke) consument op een subtiele manier te bewegen tot het kiezen voor een zuinige auto. Waar de automarkt als reactie hierop eerst een aarzelende houding aannam, reageerde zij hier later in sterke mate op.

Een van de effecten komt voort uit het feit dat het gemiddelde bijtellingspercentage voor de inkomstenbelasting van 24.8 procent in 2008 (het eerste jaar met tariefdifferentiatie), is gedaald naar 16.5 procent in 2013 (toen er sprake was van zes verschillende tarieven).

Cataloguswaarde

In dezelfde periode is de gemiddelde cataloguswaarde van nieuwe leaseauto's, waar het een daling plaatsvondt tot 2011, inmiddels weer op het niveau van 2007. Dit kan verklaard worden aan de recente opkomst van zéér zuinige naar relatief dure (semi-)elektrische auto's, zoals de Tesla Model S. Echter is gebleken dat gemiddeld gezien, de zakelijke rijder toch aan de zuinige kant blijft als het gaat om het kiezen van een auto.

Het marktgemiddelde aanschafbedrag voor nieuwe personenauto's steeg tegelijkertijd van €25.294 in 2007 tot 28.331 in 2013.

Belastingvoordeel

Door het combineren van de aanschafprijs en het bijtellingstarifering hebben zakelijke rijders in de afgelopen jaren een belastingvoordeel van €65 netto per maand gecreëerd. Waar in 2007 nog gemiddeld €3.194 aan extra inkomstenbelasting voor de auto-van-de-zaak werd betaald door zakelijke rijders, was dit bedrag in 2013 nog maar €2414. Het inkomensbelastingtarief waarvan uitgegaan is bij deze berekening bedraagt 42 procent.

Realistisch?

De Vereniging Auto van de Zaak stelde eventjes geleden dat bij het teruggaan naar één uniform bijtellingstarief van 22 procent of meer, 39 procent van de leaserijders af zouden willen zien van een leaseauto. Als dit bijtellingstarief zou stijgen een uniform tarief van 25 procent of meer, wil zelfs 76 procent af zien van een leaseauto. Dit blijkt uit hun eigen onderzoek.

AUMACON-directeur Clem Dickmann denkt dat dit onwaarschijnlijk is. ''Gezien het relatief geringe belanstingbedrag dat aan het gebruik van een auto-van-de-zaak verbonden is -bij bijtellingstarieven van 22 procent of 25 procent is dat variërend van €260 tot €300 per maand - lijken deze onderzoeksbevindingen ons niet erg realistisch. De kosten van een vergelijkbare eigen auto liggen volgens bijvoorbeeld ANWB al gauw boven de €600 per maand.''

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.