Logo
  • Nieuws
  • 29 december 2014
  • Bron: leaseplan

U betaalt structureel te veel belasting over uw leasauto

Leaserijders betalen structureel teveel belasting over hun leaseauto. Dit blijkt uit onderzoek door één van de ‘big four’ belastingadvieskantoren in opdracht van LeasePlan Nederland. Aangezien de Nederlandse overheid steeds meer niet-fiscale doelen wil bereiken via de bijtelling, komen de huidige tarieven niet langer overeen met de reële economische waarde van het privé rijden.

Bij een bijtelling van 11 procent heeft de overheid al geldelijk voordeel, zo blijkt uit berekeningen op basis van de integrale kosten van enkele representatieve modellen uit de vloot van de leasemaatschappij. Daarom pleit LeasePlan voor één kostendekkend bijtellingstarief van 11 procent, met enkel een korting voor (volledig) elektrische auto’s.

De bijtelling

De fiscale bijtelling is ooit ingevoerd vanuit het idee dat een auto ie aan de werknemer ter beschikking wordt gesteld, ook voor privédoeleinden kan worden gebruikt. Het ‘loon in natura’, of wel de economische waarde van het privé rijden, wordt met de bijtelling belast. De bijtelling is sinds 2008 echter steeds vaker gebruikt voor het bereiken van niet-fiscale doelen, zoals de ambitie van het kabinet om in 2020 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben. Deze niet-fiscale doelen hebben inmiddels een aanzienlijke invloed op de hoogte van de bijtelling.

"Feitelijk betalen leaserijders structureel te veel bijtelling", zegt Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland. "Wij vinden dat de bijtelling berekend zou moeten worden over de integrale kosten van een auto, inclusief onder andere verzekering, onderhoudskosten, brandstof en btw, in plaats van staffeling aan de hand van CO2-uitstoot. En dan kom je eerder uit op 11%. Dat tarief ligt overigens ook veel meer in lijn met tarieven in omringende landen. LeasePlan heeft Nauta Dutilh daarom laten onderzoeken of er mogelijke aanknopingspunten zijn om de huidige fiscale bijtellingsregeling juridisch te bestrijden. Deze blijken er wel degelijk te zijn."

Uniform tarief

LeasePlan pleit voor een uniform tarief van 11%, als een opstap naar een fiscaal systeem waarbij het privégebruik van een auto eerlijker wordt belast. "LeasePlan pleit voor een eerlijkere en reëlere bijtelling. Het liefst gekoppeld aan betaling naar (privé)gebruik. Dan bereik je echt minder kilometers, minder files en een beter milieu. Maar zo lang de tijd daarvoor nog niet rijp is, is een reëler bijtellingspercentage een stap in de goede richting."

Volgens LeasePlan kan de invoering van een uniform tarief van 11% zelfs meer belastinggeld opbrengen. Het is namelijk zo dat leaserijders die nu een kilometerregistratie bijhouden vanwege de hoge bijtelling, verleid worden om hiermee te stoppen. Dit scheelt niet alleen hoge handhavingskosten, ook zullen meer leaserijders de volledige bijtelling gaan betalen. En wanneer privékilometers met de relatief jonge en schone leaseauto's worden afgelegd in plaats van met de gemiddeld acht jaar oude privéauto's, is dat ook nog eens goed voor het milieu.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.